چرا عرضه های «پی وی سی» کاهش یافته است؟

بازار پی وی سی با توجه به قرار گرفتن در آخرین ماه سال با جنب و جوش بیشتری همراه است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که حجم عرضه تولیدکنندگان پی وی سی کاهش یافته است، پتروشیمی اروند طی دو هفته گذشته به دلیل توقف خط تولید VCM ، عرضه نداشته است.

در همین حال ۸ هزارتن فروش صادراتی و ۳ هزارتن تعهد داخلی دارد، به گفته کارشناسان بازار گر چه قرار بوده که تا پایان هفته جاری، تولید پی وی سی در پتروشیمی اروند آغاز شود، اما به احتمال زیاد تولید پی وی سی تا پایان سال صرف انجام تعهدات صادراتی و داخلی خواهد شد  و به احتمال زیاد در هفته جاری هم عرضه ای نخواهد داشت.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» گفت:پتروشیمی غدیر ۴۰۰ تن پی وی سی به صورت روزانه تولید می کند، اما در حال حاضر تعهد صادرات دارد، به طوری که در هفته گذشته ۳۰۰ تن پی وی سی در بورس کالا عرضه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پتروشیمی بندرامام در حال تولید پی وی سی است و عرضه ۵ هزارتنی هفته گذشته این مجتمع نیز با رقابت ۱۲۱ تا ۱۵۰ تومانی روبه رو شد.

به گفته ایرانی، با توجه به قرار گرفتن در ماه آخر سال، متقاضی خرید پی وی سی افزایش یافته است، این در حالی است که حجم عرضه مجتمع های تولیدکننده کاهش یافته و به این ترتیب رقابت خریداران نیز افزایش یافته است.

علاوه بر پتروشیمی اروند و غدیر که درگیر صادرات و انجام تعهدات خود هستند، پتروشیمی آبادان نیز در حال انجام تعهدات فروش گرید ۷۰ است.

به گفته کارشناسان بازار پی وی سی، کاهش حجم عرضه این کالا در ماه آخر سال بازار پی وی سی را دچار تشنج کرد، به طوری که برای عرضه ۳۰۰ تن پی وی سی پتروشیمی غدیر ۵۵۰۰ تن تقاضا برتابلوی بورس ثبت شد و نهایتا این کالا با سقف قیمت معامله شد. به این ترتیب پی وی سی پتروشیمی غدیر با افزایش نرخی معادل ۲۰۷ تومان در هر کیلو مواجه شد، به این ترتیب عملا کاهش نرخ پایه پی وی سی معنای خود را از دست داد.

از سوی دیگر برای ۵۰۰۰ تن محصول عرضه شده بندر امام هم تقاضای زیادی ثبت شد و به طور میانگین ۶ درصد رقابت قیمتی صورت گرفت.

به گفته مصرف کنندگان این کالا، هنوز دارندگان کدهای معاف از مالیات در بازار پی وی سی فعال هستند و سبب انحصار در این بازار شده اند. البته برخی از آگاهان بازار می گویند: تولیدکنندگان پی وی سی به کاهش قیمت های پایه معترض بوده و از این رو حجم عرضه های خود را کاهش داده اند.

با این حال به گفته ایرانی، پیش بینی روند بازار پی وی سی به قیمت دلار در بازار داخل بستگی دارد. به طوری که با ریزش قیمت دلار در دو هفته اخیر، شاهد کاهش قیمت پایه پی وی سی بودیم.

این در حالی است که احتمال تک نرخی شدن قیمت دلار نیز وجود دارد و اگر این اتفاق در بازار ارز رخ دهد، احتمالا روند بازار پی وی سی باز هم کاهشی خواهد بود.

با این حال گفته می شود قیمت پی وی سی در کره روندی افزایشی داشته و خرید هندی ها نیز در این بازار آغاز شده است، به گفته آگاهان بازار در حال حاضر ۸۰ درصد تولید پی وی سی به هندوستان صادر می شود.

به گفته ایرانی، به احتمال زیاد تا آخر سال بازار پی وی سی روندی مشابه با روزها و هفته های قبل داشته باشد، کما اینکه همچنان احتمال می رود حجم عرضه این کالا در بورس کم باشد.

۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۴۰۲