امروز از بحران اقتصادی خارج شدیم/همه موارد در نامه ۴ وزیر اجرایی شد

امروز از بحران اقتصادی خارج شدیم/همه موارد در نامه ۴ وزیر اجرایی شد
وزیر امور اقتصادی و دارائی با بیان اینکه خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، برنامه اصلی و دائمی دولت است، گفت: همه موراد نامه شهریور ماه به رئیس جمهور تصمیم گیری و اجرایی شد و امروز از بحران خارج شدیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزرای امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور که 18 شهریور سال‌جاری نوشته شده و 12 مهر ماه منتشر شده بود، با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
نامه اقتصادی 4 وزیر دولت تدبیر و امید در حالی نوشته شده بود که رئیس جمهور در نیمه شهریور سال قبل در جمع زائران رضوی در مشهد گفته بود: از رکود عبور کرده ایم. شواهد محاسبات سال 93 نشان می‌داد اقتصاد از رکود خارج شده و باید شاهد نمایان شدن رونق و رشد اقتصادی باشیم.
دولت یازدهم برای خروج اقتصاد از رکود دو بسته که به زعم کارشناسان هیچ وقت باز نشد، برای رونق اقتصادی تدارک دید، یکی در سال 93 و دیگر بعد از نامه اقتصادی 4 وزیر دولت تدبیر و امید بود که دومی به موضوع تحریک تقاضا مروبط بود، اما هچگاه گزارشی از اجرای این دوبسته ارائه نشد؛ البته علی طیب نیا وزیر اقتصاد اخیراً گزارشی از اجرای آن را به رئیس جمهور و هیات وزیران ارائه کرد که احتمالا بر آن گزارش نیز مُهر محرمانه خورده است.
اما نگاه به شرایط اقتصادی با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها نشان می دهد که اوضاع به گونه دیگری است و هنوز شاهد رونق اقتصادی نیستیم و رکود همچنان حاکم است، البته به گفته دولتمردان کنترل نرخ تورم و تک رقمی کردن نرخ تورم نقطه به نقطه یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند دولت یازدهم است اما این موضوع با رونق و رشد اقتصادی همراه نیست، بلکه رکود اقتصادی هم ادامه دارد.
کاهش نرخ تورم به تنهایی همه اهداف اقتصادی را تامین نمی کند و باید به رونق اقتصادی هم برسیم؛ زیرا برای تقویت قدرت خرید مردم باید رشد اقتصادی مطلوب باشد و اگر دولت نتواند روند مثبت رشد اقتصادی را به طور پایدار ریل گذاری کند، کاهش نرخ تورم ارزش خود را از دست می دهد و ادامه رکود واحدهای تولیدی را به تعطیلی می‌کشاند و صرفا با کاهش نرخ تورم نمی توان بیماری اقتصادی ایران را درمان کرد.
این در حالی است که هنوز هیچ آماری از نرخ رشد اقتصادی امسال اعلام نشده و بنابر اظهار رئیس کل بانک مرکزی احتمال دارد که رشد اقتصادی مثبت باشد؛ و این گفته در حالی است که شواهد رشد منفی را نشان می‌دهد.
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد آن نامه و اینکه امروز وضعیت اقتصاد چگونه است، گفت: در مورد همه مواردی که نامه آمده بوده، تصمیم گیری شد و امروز همه آن اجرایی شده است.
وی افزود: هم نرخ سود بانکی را کاهش دادیم و هم اقدامات دیگری انجام شد، البته مجدد بایستی شرایط بازار را در اوایل سال آینده بررسی کنیم و نسبت به نرخ سود تصمیم جدید بگیریم تا نرخ باز هم کاهش یابد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه به طور یقین از بحران خارج شدیم، بیان کرد: خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، برنامه و جهت گیری اصلی و دائمی دولت است و از آن دور نمی‌مانیم و برای افزایش تولید و اصلاح زیرساخت‌ها در پساتحریم برنامه‌ریزی شده است.
۹ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۳۸۰