آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی در بورس تحلیل شد

آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی در بورس تحلیل شد
مدیرعامل نفت و گاز پارسیان آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی حاضر در بورس را تحلیل کرد.
صنعت شیمیایی حاضر در بورس متشکل از 30 شرکت بزرگ و کوچک است که تصمیمات خرد و کلان در مواردی مانند قیمت خوراک دریافتی، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و تعیین قیمت ارز اثر مستقیمی بر روی این صنعت خصوصا" 17 شرکت پتروشیمی بورسی و فرابورسی دارد.

این صنعت در حالی حدود 16 درصد از ارزش روز بازار سهام کشور را در اختیار دارد که در سال جاری به دلیل بروز ابهاماتی در مورد زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی و نرخ دلار در بودجه، سهام شرکت ها و در نتیجه شاخص بورس با افت روبرو شده و بسیاری از فعالان هنوز تحلیل درست و واقع بینانه ای از حال و آینده شرکت های پتروشیمی ندارند.

بر همین اساس، مرتضی عزیزی رئیس هئیت مدیره انجمن کارفرمایان شرکت های پتروشیمی و مدیرعامل نفت و گاز پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، آثار تصمیمات اتخاذ شده جدید و موضوع نوسان نرخ ارز را تحلیل کرد.

فارس: چرا وضعیت شرکت های پتروشیمی در بازار سهام طی هفته‌های اخیر مساعد نیست؟

عزیزی: درحالی مشکلاتی بر روی این صنعت باعث بروز ابهاماتی برای شرکت‌های پتروشیمی شده بود که عمده موانع و مشکلات این صنعت برداشته شده است. یکی از این رفع موانع مهم مریوط به لغو اخذ مجوز صادرات محصول اوره است که در گذشته در اختیار وزارت کشاورزی بود اما هم‌اکنون به شرکت‌های پتروشیمی منتقل شده است.

همچنین با هماهنگی‌ سازمان‌های حسابرسی و بورس، شبهه اخذ مالیات‌ از شرکت های پتروشیمی هم برطرف شده و سازمان حسابرسی این موضوع را کتبا اعلام کرده است. علاوه بر این اخذ عوارض صادراتی هم که در بودجه 91 لحاظ شده بود با تعامل مجلس رفع شد. بنابر این امروزه همه شرکت‌های پتروشیمی با توان تولید و صادرات مناسبی فعال هستند و تحریم‌ها و محدودیت‌ها هم اثری در فرایند تولید و صادرات آنها نگذاشته است.

فارس: با این اوصاف چرا برخی از فعالان بازار سهام به چنین مواردی و همچنین بحث ارز توجه ویژه‌ای دارند؟

عزیزی:در فروش محصولات و تبدیل ارز به سایر واحدهای پولی مشکلی وجود ندارد اما آنچه طی روزهای گذشته باعث بروز ابهامات تازه‌ای شده مربوط به احتمال افزایش خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی است. در این رابطه هم باید گفت نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های پتروشیمی کشور گران‌تر از شرکت‌های حاشیه خلیج‌فارس بوده و اگر بخواهیم با این شرکت‌ها رقابت کنیم نمی‌توانیم قیمت خوراک را افزایش دهیم. چرا که قیمت هر متر مکعب خوراک گاز دریافتی در ایران 70 تومان است اما در کشورهای قطر، کویت، عربستان و بحرین بین 3 تا حداکثر 5 سنت است.بنابراین شرکت‌های ایرانی هیچ رانتی نسبت به سایر کشورها ندارند.

یکی دیگر از مواردی که طی روزهای گذشته مطرح شده، طرز تلفی اشتباه برخی از دست‌اندرکاران و مسئولان بود. بر این اساس عده‌ای متأسفانه سرمایه ثبتی و اسم شرکت‌های پتروشیمی را با سود‌های به دست امده مقایسه می‌کردند درحالی که در اصل باید ارزش جایگزینی شرکت‌های پتروشیمی لحاظ شود.بنابراین درشرایطی برخی از سود‌های کلان شرکت‌های پتروشیمی سخن گفته اند که این ارقام در مقایسه با سرمایه‌ اسمی و ثبتی شرکت‌ها بزرگ و کلان دیده می‌شود ولی اگر از لحاظ ارزش جایگزینی بررسی شود مشخص است که مثلا" برای ایجاد یک واحد پتروشیمی متانول باید حداقل یک میلیارد تن سرمایه‌گذاری کرد که با سود ۱۲۰ میلیارد تومانی در اصل 10 درصد سود محقق شده که چندان هم بالا نیست.

فارس: با این حال بسیاری از فعالان، نوسان نرخ ارز را در وضعیت سهام شرکت‌های پتروشیمی لحاظ می‌کنند و به این متغییر توجه ویژه‌ای دارند.

عزیزی: واقعیت این است که عمده شرکت‌های پتروشیمی در بودجه سال جاری خود محتاطانه قیمت ارز را لحاظ کردند.بنابر این پیش‌بینی می‌شود سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر باشد. بطوریکه در گزارش شش ماهه نفت و گاز پارسیان ، تعدیل سودی لحاظ خواهد شد.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۲۱:۵۶
تعداد بازدید : ۱,۴۸۸