معاون وزیر نفت: ایران مسبب آشفتگی کنونی بازار نفت نیست

معاون وزیر نفت: ایران مسبب آشفتگی کنونی بازار نفت نیست
شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا به نقل از معاون وزیر نفت کشورمان اعلام کرد:«ایران مسبب آشفتگی کنونی بازار نفت نیست. ما نمی توانیم پس از لغو تحریم ها (به خاطر آشفتگی وضع بازار) خودمان را تحریم کنیم.»
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، «امیرحسین زمانی نیا» دیروز(یکشنبه) در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی.ان.ان افزود: می خواهیم تولید نفتمان را به سطح پیش از تحریم برسانیم؛ پس از آن می توانیم به دیگران ملحق شویم و در مورد راهبردهای آینده بحث و گفت وگو کنیم. 
تارنمای شبکه خبری یاد شده نوشت: ایران به سمتی حرکت می کند که علاوه بر تولید موجود، روزانه یک میلیون بشکه نفت دیگر نیز تولید کند. این در حالی است که بازار نفت با مازاد عرضه روبروست.
قیمت جهانی نفت از اواسط سال 2014 تاکنون به دلیل مازاد عرضه در حدود 70 درصد کاهش یافته و اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت را با مشکل مواجه کرده است.
عرضه بیش از حد نفت به بازارها از سوی عربستان سعودی و متحدانش در اوپک و روسیه، در حالی صورت گرفت که ایران به دلیل تحریم ها، تولید نفتش به شدت کاهش یافته بود و اجازه نداشت بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز نفت صادر کند. 
اکنون تولیدکنندگان نفت با ناراحتی و نگرانی به ایران که خود را برای بازگشت به بازارها آماده می کند، نگاه می کنند.
عربستان سعودی که به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی و جنگ های یمن و سوریه، خصومتش با ایران بیشتر شده، این تنش ها را به بازار نفت نیز تسری داده است.
عربستان سعودی مدتی پیش از لغو تحریم ها، اوپک را به سمتی هدایت کرد که به افت قیمت نفت شتاب بیشتری بخشید. 
اکنون پس از لغو تحریم ها، عربستان سعودی به همراه کویت، امارات متحده عربی، قطر و ونزوئلا در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن) با روسیه توافق کرده اند که تولید را در سطوح ماه ژانویه (دی) نگه دارند.
اما ایران از موافقت با این برنامه خودداری کرده است. هفته گذشته، «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران، این برنامه را خنده دار توصیف کرد و گفت: برخی همسایگان تولید خود را به 10 میلیون بشکه در روز رسانده اند و اکنون می گویند باید همه با هم تولید خود را در سطح ماه ژانویه ثابت نگه داریم؛ در حالی که آنها می خواهند تولید خود را در سطح 10 میلیون بشکه در روز حفظ کنند، ما باید آن را در سطح یک میلیون بشکه در روز نگه داریم و این یک پیشنهاد خنده دار است. 
سی.ان.ان اظهارات زمانیان در مصاحبه با این شبکه خبری را بسیار دیپلماتیک ارزیابی کرد و نوشت: با این حال ایران مشخص کرده است که خود را متعهد به مقابله با از بین بردن مازاد عرضه نفت در بازارها نمی داند. 
زمانیان اظهار داشت: ثابت نگه داشتن سطح تولید، یک قدم کوچک در مسیر درست است. امیدواریم سایر اعضای اوپک با یکدیگر به این توافق برسند که سطح تولید خود را کاهش دهند. 
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۸۹۳