تجارت ایران و پاکستان به ۵ میلیارد دلار می‌رسد

تجارت ایران و پاکستان به ۵ میلیارد دلار می‌رسد
سرپرست هیئت ۲۶ نفره اتاق بازرگانی و صنایع لاهور که به ایران سفر کرده است گفت: «هدفگذاری شده که ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور در ۳ سال آینده به سالانه ۵ میلیارد دلار برسد.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آذرنیوز، تجار و بانکداران پاکستانی برای بررسی راه های گسترش روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه به ایران سفر کرده اند.
الماس حیدر، سرپرست هیئت 26 نفره اتاق بازرگانی و صنایع لاهور که رئیس شرکت توسعه صنعتی پاکستان نیز هست در حاشیه نشست با همتایان ایرانی از اتاق بازرگانی تهران گفت، کشورش بسار امیدوار به توسعه روابط با ایران است.
وی گفت: «پس از تهران ما به شیراز و مشهد می رویم تا گفت و گوهای بیشتری داشته باشیم...ما فرصت آزاد شدن ایران از تحریم ها را مغتنم شمرده ایم و به ایرانی ها بابت این مذاکرات هوشمندانه در جریان گفت و گوهای هسته ای تبریک می گوییم.»
«ایران رسیدن به رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی را هدف گذاری کرده که یکی از بهترین رشدها در جهان خواهد بود.... به محض اینکه تحریم ها لغو شدند، ما تصمیم گرفتیم تیمی آماده کنیم و به ایران سفر کنیم. ما قصد داشتیم یک هیئت 10 نفره اعزام کنیم، اما تجار بسیار زیادی بودند که مشتاق همراهی با ما بودند و از این رو تعداد نفرات هیئت به 26 نفر افزایش یافت.»
وی در ادامه گفت: «هدفگذاری شده که ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور در 3 سال آینده به سالانه 5 میلیارد دلار برسد... اعضای فعلی تیم به دنبال ایجاد مراکز تولیدی یا ایجاد دفاتری در ایران عمدتا در زمینه های داروسازی، پلاستیک و خدمات اتوماسیون هستند.»
وی افزود، کوریدور اقتصادی چین و پاکستان، نمونه خوبی برای رشد پاکستان است. قبلا 40 درصد از این کوریدور تکمیل شده و مابقی نیز در 2 سال آینده تکمیل خواهد شد. این کوریدور نه تنها به پاکستان کمک خواهد کرد بلکه از نظر تجاری به سود ایران، افغانستان و حتی آسیای میانه و آذربایجان نیز خواهد بود.
وی با بیان اینکه در طی 10- 15 سال، بخش عمده رشد تجاری برای داخل منطقه و نه بین قاره ها پیش بینی شده، بر ضرورت بهبود روابط کشورهای منطقه تاکید کرد.
«ما باید سفرها را تسهیل کنیم و این به معنای ارتباطات ویزایی و جاده ای است... ما همچنین برای اینکه به راحتی با هم سهم ببریم به انرژی نیاز داریم. یک خط لوله از ترکمنستان هست. درباره خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، بعد از تحریم ها همه چیز راحت تر خواهد شد. ما به دولت خودمان گفته ایم اقدامات لازم را برای اجرایی شدن این پروژه انجام دهند.»
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : ۵۶۵