بازتاب گسترده کشف نفت در خزر در رسانه های خارجی //لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد

بازتاب گسترده کشف نفت در خزر در رسانه های خارجی //لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد
رسانه های خارجی کشف ذخایر نفت در میدان سردار جنگل ایران در دریای خزر را مورد توجه قرار داده اند.
 

به گزارش شانا، اعلام کشف نفت خام در میدان سردار جنگل در دریای خزر که روز چهارشنبه از سوی وزیر نفت کشورمان اعلام شد، مورد توجه گسترده رسانه های خارجی قرار گرفته است.

پایگاه اینترنتی شبکه قزاقستانی کاسپیونت ضمن اعلام کشف هشت تا 10 میلیارد بشکه نفت در حفاری های اولیه انجام شده در میدان سردار جنگل، اعلام کرد ممکن است به زودی جزئیات این کشف از سوی رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اعلام شود.

خبرگزاری ترندز آذربایجان نیز به طور مفصل به این دستاورد بزرگ اکتشافی پرداخت و از موفقیت ایران در حفاری اکتشافی با استفاده از سکوی امیر کبیر اشاره کرد.

رسانه های دیگری همچون وستنیک کاواکازا  و ترکیش ویکی نیز به نقل از خبرگزاری ترندز این کشف مهم نفتی را پوشش دادند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد با تکمیل عملیات اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر یک میدان نفت و گاز «عظیم» در این منطقه کشف شده است.

پایگاه اینترنتی ارمنستانی پانوراما ای.ام نیز در پوشش خبری کشف ذخایر عظیم نفتی توسط سکوی نیمه شناور حفاری امیر کبیر،‌ اعلام کرد این کشف مهم توازن سیاسی و انرژی منطقه را متحول خواهد کرد.

مهندس قاسمی همزمان با روشن شدن مشعل‌ سکوی امیر کبیر بر عرشه این سکوی حفاری نیمه شناور حاضر شده بود و کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران خوانده بود.

مدیرعامل شرکت نفت خزر نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار شانا گفته بود امیدواری برای کشف لایه های نفتی در حفاری های اکتشافی دریای خزر زیاد است.

وی افزوده بود: طبق مطالعات نظری و برآورد تقریبی، پیش‌بینی می‌شود حدود 50 تریلیون فوت مکعب گاز و 7 میلیارد بشکه نفت در میدان سردار جنگل وجود داشته باشد.

به گزارش شانا، دی ماه سال گذشته کلنگ ساخت پایگاه پشتیبانی و صنعتی میدان سردار جنگل نیز در منطقه رودسر استان گیلان با حضور وزیر نفت به زمین زده شده بود.

بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در این پایگاه، تاسیسات فرآورشی جانبی، انبارها، نیروگاه ها، واحدهای ذخیره مواد شیمیایی و تاسیسات اطفای حریق این میدان ساخته شود.

سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر با وزن 14700 تن سنگین ترین سازه دریایی کشور است. این سکو قادر به تولید بیش از 11 مگاوات برق بوده و امکان اقامت 120 نفر بر روی آن فراهم است. این سکو قادر به حفاری در آبهای تا عمق 1000 متر بوده و همچنین قابلیت حفاری از کف دریا تا عمق 6600 متری را دارد. تثبیت موقعیت سکو در محل حفاری توسط 8 لنگر 20 تنی و زنجیر انجام شده و در برابر طوفان های دریایی مقاوم است.

جزئیات جدیدی از کشف نفت در دریای :

لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اعلام فوران نفت برای نخستین بار در جریان حفاری در این دریا، گفت: لایه نفتی کشف شده بین 24 تا 30 متر ضخامت دارد و برای شناسایی بیشتر آن عملیات حفاری همچنان ادامه دارد. 

  

علی اصولی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که  چهارشنبه هفته گذشته (27 اردیبهشت) برای نخستین بار پس از 104 سال از تاریخ صنعت نفت، شاهد فوران نفت در دریای خزر بودیم. گفت: یکی از وجه تمایزهای این مخزن با مخازن نفت و گاز جنوب کشور در لایه لایه بودن آن است.

وی درباره حجم و ذخیره درجای نفت این میدان تاکید کرد که مخازن هیدروکربوری کشف شده در دریای خزر به صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار دارند و همان طور که در گذشته یک لایه گازی آن کشف شده بود، باید بررسی های بیشتری انجام شود تا بتوان رقم درستی درباره ذخیره نفت آن اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر اینکه برای تخمین رقم صحیح حجم ذخایر میدان نیاز به حفر چاه های دیگری است، اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده با حفر چاه های جدید و ارسال اطلاعات آن ها به آزمایشگاه های تخصصی شرکت ملی نفت ایران حجم دقیق ذخایر این مخزن مشخص شود.  

به گفته او هم اکنون به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی، نفت کشف شده از میدان سردار جنگل در سطح آب سوزانده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با یادآوری صدور نفت در شرایط دشوار جنگ تحمیلی و بمباران های جزیره خارگ برای توقف صادرات گفت: امروز نیز دشمنان کشور با هر وسیله ای از جمله تحریم سعی دارند موجبات کاهش تولید نفت کشورمان را فراهم کنند، درحالی که با لطف خدا میادین جدید در کشور کشف می شود.

به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت روز چهارشنبه 27 اردیبهشت، همزمان با روشن شدن مشعل‌ سکوی امیرکبیر، کشف نفت در دریای خزر را اتفاقی مهم و ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود.

وی همچنین در اواسط آذر سال گذشته از کشف میدان جدید گازی در آب‌ های دریای خزر خبر داده و گفته بود: از نظر موقعیت جغرافیایی این میدان در انتهای بخش مرزی و در عمق 700 متری آب‌های دریای خزر قرار دارد و یک میدان مستقل به حساب می‌آید.

طبق مطالعات نظری و برآورد تقریبی، ذخیره این میدان حدود 50 تریلیون فوت مکعب گاز و 7 میلیارد بشکه نفت پیش بینی شده بود.
 

 

 

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۷:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۰۷۴