افزایش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران بدون کمک سرمایه خارجی

افزایش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران بدون کمک سرمایه خارجی
معاون امور بین الملل وزیر نفت با بیان این که کشورش برای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت خود به سرمایه گذاری خارجی نیاز ندارد در مورد طرح فریز نفتی گفت: ایران با بازگشت تولید نفت خود به سطح پیش تحریم ها می تواند در مورد مشارکت در این طرح صحبت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام نفتی ایرانی گفت، ایران طرح های خود برای افزایش یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود در شرایط مازاد عرضه در بازار را به پیش خواهد برد.

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران که در گفت‌وگو با سی ان ان آمریکا سخن می گفت افزود: «ایران دلیل این آشفتگی به وجود آمده در بازار نیست... ما قصد نداریم بعد از بیرون آمدن از تحریم ها مجددا خودمان را تحریم کنیم.»

زمانی نیا گفت: «ما می خواهیم تولید خودمان را به سطحی که پیش از تحریم ها تولید می کردیم برسانیم...آنموقع ما می توانیم با هم درباره تنظیم استراتژی ای برای آینده گفت و گو کنیم.»

بازگشت ایران به بازار، تصویر کلی بازار نفت را پیچیده تر کرده است. رقابت سخت این کشور با عربستان که تحت تاثیر عوامل ژئوپلتیک شدت گرفته، تنش های این دو کشور در بازار نفت را وارد مرحله ای جدید کرده است.

هفته گذشته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، تلاش های عربستان و سایر اعضای اوپک به همراه روسیه برای مطرح کردن طرح فریز نفتی و متقاعد کردن ایران برای پیوستن به این طرح را به «جوک» تشبیه کرد.

زمانی نیا تصریح کرد که ایران معتقد است مسئولیت مقابله با مشکل مازاد عرضه در بازار بر عهده کشورهای دیگر است. وی درباره مطرح شدن طرح فریز نفتی گفت: «این گامی کوچک در مسیری درست بود... ما امیدواریم آنها (اوپک) بتوانند برای کاهش تولیدشان با هم به نتیجه برسند.»

زمانی نیا گفت، نکته مثبت تحریم ها این بود که موجب شد ایران کمتر از بسیاری از همسایگانش به درآمدهای نفتی متکی باشد.

معاون زنگنه گفت، ایران برای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید خود نیازی به سرمایه گذاری خارجی ندارد. اما این کشور علاقمند به سرمایه گذاری خارجی برای کمک به تامین مالی افزایش تولید های درازمدت خویش است. «ما تردیدی نداریم که می توانیم سالانه حداقل 40 تا 45 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کنیم.»

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۵۵۸