آمادگی مجدد عربستان برای ایجاد ثبات در بازار نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه با افزایش روبرو شد. اقدام بانک مرکزی چین برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی این کشور و اعلام آمادگی مجدد عربستان برای ایجاد ثبات در بازار نفت منجر به این امر شد.
ادامه نگرانی ها نسبت به وضعیت آتی اقتصاد چین سبب شد تا نرخ سپرده قانونی در این کشور برای پنجمین بار طی یک سال اخیر کاهش یابد و بدین ترتیب بانک خلق چین ۰/۵ درصد از نرخ سپرده های قانونی را کاست که پیامد مثبت آن افزایش ریسک در بازارهای مالی بوده و محرکی برای افزایش قیمت نفت به شمار رفت. این بانک اولویت خود را رشد اقتصادی و ایجاد تحرک در بازار سهام اعلام کرده است.
از سوی دیگر، عربستان روز دوشنبه اعلام کرد که تلاش می‌کند قیمت نفت در بازار جهانی با ثبات شود و از نوسانات قیمت در بازار جلوگیری نماید. این طرح در جلسه شورای وزیران عربستان و در حضور پادشاه این کشور مطرح گردید که در طی آن دولت عربستان تأکید کرده آماده همکاری با کشورهای دیگر برای ایجاد ثبات در قیمت نفت است. این خبر امیدواری را نسبت به خاتمه روند نزولی قیمت نفت تقویت کرد. هر چند که پیشتر زمانی که عربستان به همراه سه کشور ونزوئلا، قطر و روسیه از توافق اولیه نسبت به همکاری برای طرح فریز نفتی سخن گفت، ایران آن را از جانب خود نپذیرفته و نگه داشتن تولید خود در سطح ماه ژانویه را خنده دار توصیف کرد و همچنان بر افزایش میزان تولید خود تا سطح قبل از تحریم ها پافشاری دارد که البته وزیر انرژی روسیه نیز به ارزیابی جداگانه شرایط ایران اشاره کرده است. لازم به ذکر است که رئیس جمهور روسیه نیز از ملاقات با مدیران ارشد شرکتهای نفتی این کشور در روز سه شنبه خبر داده است.
در کنار این دو عامل فوق الذکر، برآورد کارشناسان رویترز حاکی از آنست که تولید نفت اعضای اوپک در ماه فوریه کاهش یافته و به ۳۲/۳۷ میلیون بشکه در روز رسیده باشد و این در حالیست که تولید این سازمان در ماه ژانویه ۳۲/۶۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این برآورد طبق آمارهای ارائه شده شرکتهای نفتی و مشاوره ای و نیز با بهره گیری از آمار نقل و انتقال نفت توسط نفتکش ها به دست آمده است.

البته برخی از کارشناسان، این کاهش را غیرداوطلبانه تلقی می کنند که عمده آن به خاطر توقف عملیات خط لوله نفت عراق در منطقه کردستان بوده است. به علاوه در گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است که تولید نفت ایالات متحده در ماه دسامبر با کاهش ۴۳ هزار بشکه در روز (۰/۵ درصد) نسبت به ماه پیش از آن به ۹/۲۶ میلیون بشکه در روز رسید. این گزارش پس از اینکه Baker Hughes از کاهش تعداد ۲۶ دکل حفاری نفتی دیگر در هفته گذشته و رسیدن آن به پایین ترین میزان از دسامبر ۲۰۰۹ تاکنون خبر داد، سبب شد تا سرمایه گذاران بازار نفت خام قراردادهای آتی و اختیاری بیشتری را به امید بالا رفتن قیمت نفت نگه دارند.
لذا این شرایط موجب شد تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل ۹۷ سنت (۲/۹۶ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۳۳/۷۵ دلار بالغ گردد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل با ۸۷ سنت (۲/۴۸ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۳۵/۹۷ دلار به تثبیت برسد. WTI و برنت در ماه قبل به ترتیب ۰/۴ و ۳/۵ درصد افزایش بها را تجربه کردند.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-29feb

با این وجود بسیاری از تحلیل گران معتقدند که کماکان ریسک کاهش قیمت وجود دارد. به نظر می رسد که بازار آمریکا بدترین شرایط را پشت سر گذاشته و اکنون بهره برداری نفت در این کشور حرکت خزنده رو به رشدی دارد که به تدریج فشار بر موجودی ها را بیشتر می کند. محدودیت موجودی مخازن نمی تواند نفت تولید شده را به میادین برگرداند و کاهش تولید شیل اویل نیز بسیار زمان‌بر است. با اینکه تولید آن برای بعضی از میادین در سطح فعلی قیمت ها اقتصادی نیست، اما از بین رفتن مازاد عرضه مانند چشم بر همزدن نبوده و ایجاد توازن در بازار به زمان زیادی احتیاج دارد. اما مهم اصلاح مسیر قیمت و بهبودی آن در یک جهت درست است.
اما پس از بسته شدن بازار، آمار رسمی چین نشان داد که شاخص مدیران خرید چین از ۴۹/۴ در ماه ژانویه به ۴۹ در ماه فوریه رسیده که خبر نامطلوبی برای تمایلات مصرف سوخت در بخش صنعت این کشور محسوب می شود. البته برخی از اقتصاددانان می گویند که تعطیلات بعضی از کارخانجات برای سال جدید در این کاهش مؤثر بوده و نمی توان چندان به این رقم تکیه کرد. اما به هر حال به نظر می رسد که رویکرد این کشور خدمات-محور بوده و چرخش از بخش صنعت به بخش خدمات دارد.

۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۴۶
تعداد بازدید : ۴۴۶