واگذاری سهام 4 شرکت بزرگ نفتی/ افتتاح 6 طرح جدید پالایشگاهی

واگذاری سهام 4 شرکت بزرگ نفتی/ افتتاح 6 طرح جدید پالایشگاهی
معاون وزیر نفت با اشاره به ورود 4 شرکت بزرگ نفتی به لیست خصوصی‌سازی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افتتاح و راه اندازی 6 طرح جدید پالایشگاهی خبر داد.

علیرضا ضیغمی در گفتگو با مهر درباره مهمترین اهداف توسعه صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تا پایان فعالیت دولت دهم، گفت: افزایش ظرفیت پالایش نفت کشور با بهره برداری از 6 طرح جدید پالایشگاهی در قالب پروژه‌های مهر ماندگار در اولویت قرار دارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تا پایان فعالیت دولت دهم ظرفیت پالایش نفت ایران حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش می یابد، تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می‌شود تا پایان نیمه نخست سال آینده طرحهایی همچون طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه شازند، لاوان، افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و طرح بنزین‌‌سازی بندرعباس و فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه ظرفیت پالایش نفت ایران تا ابتدای فعالیت نهم حدود یک میلیون و 59 هزار بشکه در روز بوده است، اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت پالایش نفت به یک میلیون و 650 هزار بشکه رسیده و تا سال‌ اینده از مرز 1.7 میلیون بشکه در روز عبور می کند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت همچنین با یادآوری اینکه تا افق چشم انداز ظرفیت پالایش نفت به 2.38 میلیون بشکه در روز ارتقا می یابد، بیان کرد: همزمان با افزایش ظرفیت پالایشگاهی نیاز به زیرساخت‌هایی همچون خطوط انتقال نفت‌خام و فرآورده های نفتی هم وجود دارد.

به گفته وی مقرر شده در این بخش وسعت خطوط لوله کشور از 3700 کیلیومتر فعلی به 5300 کیلومتر و در بخش خطوط لوله انتقال فرآورده‌های از 8500 کیلیومتر فعلی به حدود 11 هزار کیلومتر افزایش یابد.

ضیغمی، ادامه داد: یکی دیگر از زیرساخت‌ها برای تحقق اهداف صنعت پالایش و پخش نفتی کشور موضوع ایجاد ظرفیت‌های کافی ذخیره‌سازی است که هم‌اکنون حدود 11.5 میلیارد لیتر مخزن ذخیره‌سازی داریم که برنامه‌ریزی شده به 14.5 میلیارد لیتر افزایش پیدا کند.
 
معاون وزیر نفت همچنین در خصوص روند اجرای اصل 44 و خصوصی سازی در صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم توضیح داد: تاکنون هفت پالایشگاه نفت به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد وظایف و مسئولیت پالایشگاهی به بخش خصوصی واگذار شده است، تبیین کرد: با این وجود 20 درصد از اختیارات این پالایشگاه های نفت هنوز در اختیار دولت قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از احتمال واگذاری سهام چهار شرکت بزرگ نفتی دیگر به بخش خصوصی خبر داد و افزود: بر این اساس شرکتهای ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خطوط لوله و مخابرات، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و مهندسی و توسعه صنایع پالایشی هم در لیست واگذاری قرار گرفته اند.
 
به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت این احتمال وجود دارد که برخی از این شرکتها به مدیریتی در سطح مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تبدیل شوند.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۷:۵۲
تعداد بازدید : ۹۶۵