زیمنس توربین‌های گازی مورد نیاز ایران را تامین می‌کند

براساس اخبار منتشر شده، طبق موافقت‌نامه همکاری میان گروه صنعتی زیمنس آلمان و گروه صنعتی مپنا، شرکت آلمانی ضمن تامین دو دستگاه توربین گازی «F-class» مورد نیاز ایران، باید تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی را به شرکت ایرانی منتقل کند. در این راستا و براساس موافقت‌نامه مذکور که در دوم مارس سال جاری میلادی میان طرف آلمانی و ایرانی به امضا رسید، شرکت‌های مپنا و زیمنس در زمینه طراحی و تولید بیش از 20 توربین گاز و ژنراتورهای مرتبط با این توربین‌ها در 10سال آینده با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

34573462346434634235135236234624235613153126234

گفتنی است به منظور اعلام رسمی همکاری زیمنس و شرکت مپنا، مراسمی با حضور حمیدرضا چیت چیان وزیر انرژی جمهوری اسلامی ایران و زیگمار گابریل وزیر صنعت و تجارت آلمان در برلین برگزار شد و شرکت ایرانی ضمن صدور بیانیه‌ای، آغاز همکاری خود و زیمنس را به‌صورت رسمی اعلام کرد. انعقاد موافقت‌نامه اخیر میان ایران و آلمان برای همکاری در طراحی و توسعه توربین‌های گاز در حالی صورت می‌پذیرد که دو دستگاه توربین «F-class» که قرار است توسط زیمنس به ایران تحویل شود، در نیروگاه برق بندرعباس استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و در پی امضای موافقت‌نامه میان شرکت‌های مپنا و زیمنس، «جو کاسر» مدیر اجرایی شرکت زیمنس در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که موافقت‌نامه مذکور از اهمیت بسیار زیادی برای طرفین برخوردار بوده و زمینه را برای همکاری طولانی مدت میان مپنا و زیمنس فراهم خواهد کرد. گفتنی است سابقه همکاری مپنا و زیمنس به سال‌ها قبل باز می‌گردد که این همکاری پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد و صنعت انرژی ایران با مشکلات بسیاری مواجه شد.

در همین چارچوب، شرکت زیمنس در سال 2010 میلادی و پس از وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تمامی فعالیت‌های خود در این کشور را به حال تعلیق درآورد، به‌عنوان مثال این شرکت آلمانی در ماه فوریه سال 2010 قصد داشت تا 30 دستگاه کمپرسور گاز را به پروژه میدان گازی پارس جنوبی تحویل دهد که به دلیل وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تحویل کمپرسورهای مذکور میسر نشد.

اما پس از حصول توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های عمده جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، گروه صنعتی زیمنس فعالیت‌های خود در ایران را طی ماه‌های اخیر از سر گرفته است. در ارتباط با تحویل توربین‌های گازی زیمنس به ایران، کارشناسان معتقدند که با تحویل این توربین‌ها به نیروگاه برق بندرعباس می‌توان شرایط را برای دستیابی ایران به اهداف از پیش تعیین شده خود در صنعت برق که پیش از این به دلیل وضع تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه شده بود، مهیا سازد.

در همین راستا و در چارچوب برنامه پنجم توسعه در ایران، این کشور باید میزان تولید برق خود را سالانه 5درصد افزایش دهد، این در حالی است که براساس گزارش‌های موجود این رقم در سال گذشته کمتر از 1درصد بوده است.  در این رابطه و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت انرژی ایران، این کشور سالانه 73 هزار و 761 گیگاوات برق تولید می‌کند که این میزان 0/6 گیگاوات بیشتر از رقمی است که در سال 2015 میلادی منتشر شده است.

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۴۴۲