افزایش تناژ فروش داخلی پتروشیمی جم

افزایش 17 درصدی قیمت اتیلن از ابتدای فوریه 2016 تاکنون، همچنین افزایش تقاضا پس از پایان تعطیلات سال نو میلادی و چینی و در نهایت کاهش عرضه اتیلن در بازارهای آسیایی، سه فاکتور مهمی است که این روزها آغاز روند صعودی قیمت محصولات پلی‌اتیلنی را در این بازارها رقم زده است.هجوم خریداران صادراتی پلی‌اتیلن به‌ویژه در بازارهای اروپایی و آفریقایی پس از مشاهده افزایش قیمت اتیلن از محدوده 890 دلار در هر تن CFR به 1040 دلار در هر تن CFR، کاهش عرضه محصولات این گروه و افت حاشیه سود تولیدکنندگان پلی‌اتیلنی موجب افزایش حجم تقاضای صادراتی برای شرکت‌های کراکری یکپارچه (تولید همزمان خوراک و پلی‌اتیلن) نظیر محصولات پتروشیمی جم شد.

براساس اعلام مدیران این شرکت، آمار فروش صادراتی بهمن‌ماه پتروشیمی جم افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد.از آنجا که تغییرات در بازارهای صادراتی، با تاخیر حدود یک ماهه تاثیر خود را در بازارهای داخلی نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد بازارهای داخلی این روزها در انتظار روند افزایشی قیمت محصولات پلی‌اتیلن به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه در بازارهای مصرف خواهند بود.از این رو به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه، پتروشیمی جم در نظر دارد به منظور کنترل بازار و تامین نیاز داخل، در هفته جاری بیش از تناژ تکلیفی خود محصولات مربوطه را به بازار عرضه کند.بر این اساس، پتروشیمی جم اعلام کرده با توجه به این روند، در بازه زمانی فوق و برنامه‌ریزی تغییر گریدهای موجود به دلیل مواجه نشدن با کمبود محصولات فعلی در بازار، اقدام به افزایش تناژ فروش داخلی طی هفته‌ جاری خواهد کرد.


روند صعودی اتیلن در بازار آسیا

در هفته منتهی به 27 فوریه در بازار آسیا قیمت‌ها در بازار ژاپن افزایش چشمگیری داشت. فوب ژاپن با افزایش 40 دلار بر تن 1000 دلار ارزیابی شد. به گفته یک معامله‌گر بازار، قیمت فوب به‌طور کلی افزایش پیدا کرده است. علت این افزایش قیمت در فوب ژاپن تعطیلی بسیاری از کراکرها در این کشور به علت انجام تعمیرات گزارش شده است. به گزارش منبع رسمی خبرگزاری در ژاپن تولید اتیلن حدود 2درصد کاهش پیدا کرده است. کره جنوبی برنامه دارد یکی از کراکرهای خود را به مدت یک ماه غیرفعال کند که این امر باعث می‌شود ظرفیت تولید 580 هزار تن بر سال اتیلن را از گردش تولیدات این محصول از بازار خارج کند.در این بین قیمت CFR چین با قیمت پیشنهادی خرید بین 960-940 دلار بر تن در نوسان بود و با قیمت 1000 دلار بر تن پیشنهادی مبادله شد.


افزایش قیمت پروپیلن

قیمت CFR چین در این هفته 640 دلار بر تن ارزیابی شد که این رقم 5 دلار بر تن در مقایسه با هفته قبل افزایش پیدا کرد. CFR شمال شرق آسیا بین قیمت 650-630 دلار بر تن در نوسان بود. فوب کره نیز 5 دلار بر تن افزایش پیدا کرده و به رقم 600 دلار بر تن رسید. قیمت فروش 620 دلار بر تن برای فوب کره پیشنهاد شد. قیمت CFR جنوب شرق آسیا با 5 دلار افزایش به رقم 690 دلار بر تن ارزیابی شد.


صعود پلی‌اتیلنی‌ها و بوتادین در هفته گذشته

CFR شرق دور با 25 دلار بر تن افزایش، 1100 دلار بر تن ارزیابی شد. پلی‌اتیلن سبک خطی با MFI 1 با افزایش قیمت روبه‌رو بود و 1100 دلار بر تن قیمت‌گذاری شد که این میزان افزایش 25 دلاری را نشان می‌دهد.

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲
تعداد بازدید : ۴۹۷