هیئت ۱۰۰ نفره بازرگانان ایرانی به عراق سفر می‌کنند

هیئت ۱۰۰ نفره بازرگانان ایرانی به عراق سفر می‌کنند
سفیر عراق در ایران گفت: در آینده نزدیک یک هیئت تجاری بزرگ از ایران به عراق می‌آیند که بیش از ۱۰۰ نفر در این هیئت حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان، راجح صابر عبود الموسوی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در آبادان اظهار داشت: درحالی‌که 8 سال پیش حجم تبادلات بین ایران و عراق 2 میلیارد دلار بود در سال بود این مقدار در حال حاضر به 14 میلیارد دلار در سال افزایش‌یافته است.

وی افزود: حجم تبادلات بین دو کشور در مرز شلمچه نیز شاهد افزایش بوده به‌طوری‌که از 100 کامیون به 600 کامیون در روز رسیده است.

سفیر عراق در ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد قبل از من هیچ سفیری با اهداف گسترش روابط تجاری به منطقه آزاد اروند نیامده بود، عنوان کرد: این را صادقانه می‌گویم که قبلاً مشکلاتی در روابط بین ایران و عراق بوده است اما ما آن‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و نباید به عقب برگردیم.

الموسوی با اشاره سفر اخیر مسئولان عراقی به ایران، بیان کرد: طی این سفر سه توافق‌نامه بین دو کشور امضا شد که حمایت از سرمایه‌گذاری در دو کشور، همکاری‌های گمرکی و جلوگیری از افزایش مالیات عناوین این سه توافق را تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به وجود تحریم‌ها علیه ایران درگذشته، اظهار کرد: امروز قوانین تجارت در جهان درهم گره‌خورده است و همه از قوانین بین‌الملل تبعیت می‌کنند. اعتراف می‌کنم در حال حاضر وضعیت منطقه وضعیت خوبی نیست و مشکلات امنیتی وجود دارد.

سفیر عراق در ایران گفت: برای ایجاد راه‌کارهای مناسب و خروج از چالش‌های موجود در منطقه نیازمند این هستیم که قوانین مزاحم تجاری را برداشته یا کاهش دهیم تا چابک سازی در تجارت صورت گیرد.

الموسوی عنوان کرد: سفر من به خوزستان برای تفریح یا گردشگری نیست و حضور بنده باهدف گسترش تبادلات بین کشور عراق و  استان خوزستان است.

سفیر عراق در ایران استان بصره را یکی از مهم‌ترین استان‌ها در عراق و تأمین‌کننده 90 درصد نفت این کشور خواند و اعلام کرد: 6 ماه پیش دیداری با رئیس‌جمهور ایران داشتم و وی نیز این موضوع را تأیید کرد و خرمشهر و بصره را دو عروس خلیج‌فارس نامید.

وی با اعلام اینکه در آینده نزدیک یک هیئت تجاری بزرگ از ایران به عراق می‌آیند که بیش از 100 نفر در این هیئت حضور خواهند داشت، اظهار کرد: با توجه به این‌که دو طرف راغب هستند درزمینهٔ تجارت باهم همکاری داشته باشند نتیجه کار این هیئت نیز مثبت خواهد بود.

الموسوی در پاسخ به این پرسش که دولت عراق برای لایروبی اروندرود چه برنامه‌هایی در نظر دارد، عنوان کرد: ما از صدام حسین ملعون مشکلات زیادی را به ارث بردیم که یکی از آن‌ها این بود که عراق و ایران در برهه‌ای از زمان در روابطشان دچار چالش‌های بسیار جدی بودند.

سفیر عراق در ایران افزود: با وزارت امور خارجه ایران توافق کردیم تا کمیته مشترکی تشکیل شود که مدیریت این کمیته معاون اول رئیس‌جمهور ایران و همتای عراقی آن است که این دو نماینده کشورهای خود در این کمیته هستند.

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های این کمیته لایروبی اروندرود خواهد بود و با تشکیل جلسات و پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این مشکل را به کمک هم حل خواهیم کرد.

الموسوی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را پیروز میدان دانست و بیان کرد: همچنین در مبارزات با داعش نیز پیروزی از آن ایران بوده است.

سفیر عراق در ایران با اشاره به منطقه آزاد اروند اعلام کرد: سازمان منطقه آزاد اروند باید فعال باشد و سعی کند ارتباطات لازم را ایجاد کند.

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۴۳۷