محافظه‌کاری در برقراری ارتباط با ایران به معنای از دست دادن فرصت‌هاست

محافظه‌کاری در برقراری ارتباط با ایران به معنای از دست دادن فرصت‌هاست
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با هشدار به بانک های اروپایی نسبت به تعلل در برقراری ارتباط با ایران گفت: هر نوع محافظه‌کاری بانکهای اروپایی به معنای از دست دادن فرصت اروپایی‌ها است و محافظه‌کاری دشمن بزرگِ از دست دادن فرصت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد خزائی صبح امروز در دومین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها و دور بودن نظام بانکی ایران و از سوی دیگر کاهش روابط با نظام بانکی دنیا و اروپا و همچنین تغییر دیالوگ و کارکردهای روابط بانکی ضروری است این دو سیستم به هم نزدیک شوند تا براساس پلت‌فرم همکاری داشته باشند.

وی افزود: هر نوع محافظه‌کاری بانکهای اروپایی به معنای از دست دادن فرصت اروپایی‌ها است و محافظه‌کاری دشمن بزرگ از دست دادن فرصت‌ها محسوب می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: حمایت برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در دستور کار است و در اردیبهشت سال آینده کمیسیون مشترک ایران و آلمان برگزار خواهد شد که البته بعد از سالها تعطیلی این اتفاق رخ می‌دهد.

خزائی بیان کرد: امیدواریم  نتیجه برگزاری این کنفرانس در کمیسیون مشترک ایران و آلمان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بانکداران و سرمایه‌گذاران خارجی بدانند همکاری با ایران برای اروپایی‌ها یک امتیاز است، گفت: در منطقه نگران کننده حضور داریم و کاهش رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی برای ثبات منطقه یک امر ضروری است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد:  ایران به عنوان قدرت اقتصادی با جمعیت 80 میلیون نفری و به دلیل نفوذ و رابطه با بازار 400 میلیونی منطقه تاثیرگذار است و می‌تواند در کاهش و رشد و توسعه و ثبات منطقه کمک شایانی داشته باشد.

خزائی تصریح کرد: همکاری اروپایی‌ها با ایران بازی برد - برد است البته کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها باعث حرکت ایران به سمت اقتصاد مقاومتی شد و جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم یک ثبات اقتصادی را به کشور برگرداند.

وی با بیان اینکه نشان دادیم در شرایط تحریم می‌توان اقتصاد را مدیریت کرد، گفت: کاهش نرخ تورم از 40 درصد به زیر 15 درصد و مدیریت ارز و بازارها از موفقیت‌های اقتصاد ایران است که این به معجزه شبیه است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه در بند 10 اقتصاد مقاومتی بر حمایت سرمایه‌گذار خارجی تاکید شده است اظهار داشت: سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درب‌های کشور نیست و تمامی مقامات جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کنند و یکی از اهداف کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

خزائی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کنیم بیان کرد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به موضوع انتقال تکنولوژی و افزایش صادرات غیرنفتی تاکید داریم و آن را حمایت می‌کنیم و اقدامات خوبی برای حمایت از سرمایه‌گذاران داریم.

وی تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری، حذف مقررات زائد، تسهیل مقررات جدید، اصلاح آئین‌نامه‌های گذشته و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری را از اقداماتی برشمرد که باید در خصوص آنها اقدام شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران تاکید کرد: پروژه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پالایش شده که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند همچنین ایران کلیه سرمایه‌گذاری خارجی را و جبران زیان آن را تضمین می‌کند.

خزائی  گفت: سرمایه‌گذاری در برخی کالاها و خدمات نیز تضمین شده مثلا سرمایه‌گذاری در برق و دولت میان سرمایه‌‌گذاران داخلی و خارجی تفاوتی قائل نخواهد بود و برخورد یکسان دارد. همچنین تضمین اصل و سرمایه و مشوق‌های لازم مانند معافیت‌های مالیاتی از20 تا صددرصد اعطا می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: با چند کشور دنیا موافقتنامه حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی امضا کردیم و در سال 94 نیز با 13 کشور دیگر این موافقتنامه امضا شد البته امضای موافقتنامه با آلمان در سالهای گذشته رخ داده است.

۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۹۴۴