رونق بورس کالا در گرو تحول اقتصاد کلان در دوران پساتحریم

رونق بورس کالا در گرو تحول اقتصاد کلان در دوران پساتحریم
مدیرعامل بورس کالا در خصوص تاثیر پذیری معاملات این بورس از رفع تحریم ها و رسیدن به توافق در موضوعات هسته ای گفت: باید در کلان اقتصاد اتقاقاتی بیفتد تا تاثیر آن را در بورس کالا ببینیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ حامد سلطانی نژاد صبح امروز در آخرین نشست خبری خود در سالجاری در جمع خبرنگاران با اشاره به این که بورس کالا سبک جدیدی در اقتصاد است و کشورهای پیشرفته دنیا نیز ارزش ویژه ای برای آن قائل هستند گفت: اگر می خواهیم اقتصادی مبتنی بر بازار داشته باشیم باید از مسیر بورس کالا عبور کنیم.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: قطعا راه اندازی و همه گیر شدن بورس کالا و ایجاد انتفاع برای عموم مردم به همتی جمعی و اطلاع رسانی همه جانبه نیاز دارد.
وی در خصوص عملکرد سال 94 بورس کالا اذعان داشت: مهمترین اتفاقات در حوزه فضای کسب و کار در سالجاری تداوم ثبات نسبی در بازار ارز، صفر شدن رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش شدید درآمدهای نفتی کشور و کاهش سرمایه گذاری عمرانی و کاهش نرخ تورم از 16.3 به 13.2 درصد از جمله موارد اثرگذار بر معاملات بورس کالا در سال 94 هستند.
سلطانی نژاد اضافه کرد: البته مواردی چون کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی بویژه فلزات و نموار شدن آثار رفع تحریم ها بر فعالیتهای اقتصادی پس از برجام نیز در معاملات بورس کالا بی تاثیر نبوده اند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به ارائه آمار پرداخت و گفت: در 11 ماه گذشته در بازار کالای فیزیکی بورس کالا 20.3 میلیون تن کالا به ارزش 264.5 هزار میلیارد ریال مبادله شده ن که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 3 و 27 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز 137 هزار میلیارد ریال دادوستد انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 93 بالغ بر 13 درصد کاهش را نشان می دهد.
سلطانی نژاد تصریح کرد: در مجموعه کل معاملات 11 ماه گذشته بورس کالای ایران بالغ بر 401.5 هزار میلیارد ریال برآورد می شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش داشته که بخش زیادی از آن ناشی از کاهش قیمتهای جهانی برخی کالاهاست.
وی همچنین در خصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه فیزیکی بورس کالای ایران در سالجاری گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا و راه اندازی سامانه الکترونیکی سپرده کالایی از جمله این اقدامات است.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در حال حاضر در بورس کالا شاهد عبور و مهاجرت از نسل اول که بازار فیزیکی است به نسل دوم معاملات که مبنی بر اوراق بهادار است هستیم و امیدواریم در آینده ای نزدیک از نسل دوم به نسل سوم معاملات بورس کالا که قراردادهای آتی و آپشن است و در دنیا متداول، گذر کنیم.
وی همچنین گفت: از فردا نیز کلیه محصولات پتروشیمی در سامانه جامعه معاملاتی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار می گیرند که به نوعی بستر معاملات آنلاین را برای کالاهای فیزیکی انجام می دهد.
سلطانی نژاد در خصوص برنامه های بورس کالا در سال 95 گفت: توسعه رینگ صادراتی، گسترش شبکه انبارهای بین المللی، راه اندازی معاملات اوره برای کشاورزان، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی طلا، پی وی سی، محصولات فولادی و شکسش آلومینیوم، و در حوزه بازار مشتقه گسترش بازار آتی، گسترش معاملات آنلاین، 24 ساعته شدن معاملات آتی سکه، راه اندازی صندوق های کالایی ارزی، گسترش تامین مالی فعالان بازار با ابرازهای نوین از جمله برنامه های بورس کالا برای سال آینده هستند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که روزی شاهد این باشیم که بورس کالای ایران مرجع قیمتگذاری کالاهای اساسی در کشور شود.
سلطانی نژاد در ادامه در پاسخ بر پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص میزان تاثیرپذیری معاملات بورس کالا از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای و دوران پسابرجام گفت: یکی از موضوعات مهم برای ارتباط سرمایه گذاران خارجی با بورس کالا، ارتباط به سیستم جهانی بانکی و تسویه وجوه است و بر این اساس سرمایه گذاران خارجی نیاز به این دارند که بدون هیچ دغدغه ای و نیز بدون مراجعه حضوری به کشور مقصد، کالای خود را معامله و خرید و فروش کنند.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: بر این اساس ارتباط بورس کالا با نهادهای بین المللی و تامین مالی از جمله پیش نیازهای رونق بورس کالا در دوران پساتحریم است؛ بعلاوه این که باید زیرساخت تسویه معاملات بورس کالا با ارزهای خارجی تسهیل شود.
سلطانی نژاد اضافه کرد: در خصوص تاثیر پذیری بورس کالای ایران از رفع تحریم ها و رسیدن به توافق در موضوعات هسته ای هم باید بر این نکته تاکید کرد که در بورسهای کالایی، وابسته به رونق اقتصاد کلان هستیم و باید در کلان اقتصاد اتقاقاتی بیفتاد تا تاثیر آن را در بورس کالا ببینیم.
وی گفت: بر این اساس انتظار داریم بعد از گشایش در اقتصاد کشور در سال آینده، شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران باشیم.
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۴۶
تعداد بازدید : ۸۷۸