نهاوندیان: در ۲ سال گذشته رکود را متوقف کردیم

نهاوندیان: در ۲ سال گذشته رکود را متوقف کردیم
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان "در دو سال گذشته رکود را متوقف کردیم" گفت: رشد اقتصادی در سال آینده حداقل ۶درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد نهاوندیان صبح امروز در دومین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: تأکید دولت تقویت بخش خصوصی است و تلاش می‌کنیم شرکتهای خارجی به‌سمت همکاری با بخش خصوصی ایران هدایت شوند.

وی افزود: باید تصدیگری از دولت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت در تقویت این بخش جدی است.

نهاوندیان خطاب به سرمایه گذاران گفت: تردید نکنید که طرفین مذاکرات مسیر طولانی طی کردند و ایران انگیزه‌ای برای شرایط قبل از تحریم ندارد و  ایران به آنچه می‌خواست رسیده و حق هسته‌ای خود را به اثبات رسانده و ثابت کردیم که آنچه در گذشته گفته شده بی‌اساس بوده و ایران قصدی برای برگشت به گذشته ندارد.

وی تصریح کرد: حتی با فرض غیرمحتمل برای برگشت، هیچ قرارداد سرمایه گذاری که منعقد شده است مشمول تحریم نخواهد شد و برای ما در ایران سرمایه گذاری با پیشنهاد تأمین مالی ارجحیت دارد.

رئیس دفتر رییس جمهور با بیان "با تصمیم گیری امروز، فردایی می‌سازیم که نگرانی‌ها کمتر می‌شود" اضافه کرد: رشد و توسعه تضمین کننده امنیت خواهد بود و شاید این همایش بتواند در تاریخ روابط ایران و اروپا یا حداقل در تاریخ برخی شرکت‌ها نقطه عطف باشد در صورتی که از زمان درک درستی شود.

وی تأکید کرد: در مذاکرات با شرکت‌های اروپایی توصیه می‌کردیم "خودتان را برای پساتحریم آماده کنید". آنهایی که از زمان استفاده کردند توانستند قرارداد امضا کنند و آنهایی هم که فرصت را غنیمت نشمردند؛ شاید زمانی متوجه فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران بشوند که دیگر فرصتی نباشد.

نهاوندیان با ابراز اینکه برای ایران در دو سه دهه آینده نقش پیشرو در اقتصاد نوظهور یاد می‌شود، اظهار کرد: رشد متوسط 6 درصد را برای دوره سی‌ساله ایران پیش‌بینی کردند، البته رسیدن به رشد 8درصدی هدف‌گذاری شده؛ که این کاملاً شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه ایران بزرگترین منابع انرژی جهان را دارد، گفت: جایگاه ایران در معادن، صنایع معدنی و فولاد و موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی به بازار انرژی و سرمایه‌های عظیم را طلب می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رویکرد دولت تعامل سازنده با جهان است که نخستین بار توسط رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی اقتصادی اعلام شد و این رویکرد به‌دنبال تقابل با جهان نیست.

نهاوندیان با اعلام "حاضر به همکاری سازنده با دولت‌هایی هستیم که دست دوستی به‌سوی ایران دراز می‌کنند" بیان کرد: این رویکرد بر درون‌زایی و برون‌گرایی تأکید دارد و زمانی که تعامل سازنده به‌عنوان یکی از محورهای پیشنهادی رئیس جمهور مطرح شد مردم از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: توانستیم در موضوع هسته‌ای به یک وضعیت برد ــ برد دست یابیم و در انتخابات اخیر مجلس مردم در حمایت از رویکرد تعامل سازنده با جهان تأکید مجدد کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: این مسیر یک نتیجه برد ــ برد در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و... دارد که به آن دست خواهیم یافت.

نهاوندیان تقویت بخش خصوصی را رویکرد دوم دولت عنوان و اظهار کرد: باید تصدیگری را به بخش خصوصی واگذار کرد و از دولت‌سالاری فاصله گرفت.

وی در ادامه گفت: بهبود محیط فضای کسب و کار رویکرد دیگر دولت است زیرا ما بوروکراسی متراکمی در محیط اقتصاد ایران را شاهد هستیم و عزم دولت این است که موانع فعالیت‌های اقتصادی را برطرف کند و اصل شفافیت و رقابت مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: دولت شفافیت را از خود آغاز کرده و تلاش می‌شود بخش خصوصی اصل و اساس را بر رقابت قرار دهد و به‌دنبال تقویت انحصار و رانت نرود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه دولت وظیفه دارد فضای رقابتی را ایجاد و از آن حراست کند، اظهار داشت: حمایت‌ها باید به‌صورت هدفمند باشد و شفافیت بر پرداخت‌های مالی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گشایشی در مراودات اقتصادی با فضای بین‌الملل ایجاد شده است، گفت دولت تأکید دارد که نباید هیچ پرداختی غیرشفاف انجام شود و پرداخت‌های کمیسیون‌ها غیرشفاف و غیرقانونی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی از برنامه‌های دولت است و در دو سال و نیم گذشته گام نخست برای سرمایه‌گذاری خارجی را که کاهش ریسک اقتصادی است دنبال کرد.

نهاوندیان درباره وجود رکود تورمی تصریح کرد: زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نرخ تورم بالای 40 درصد، رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بود و در دو سال گذشته توانستیم نرخ تورم را به حدود 13 کاهش دهیم و رکود را متوقف کنیم.

وی با اعلام اینکه رشد اقتصادی در سال آینده حداقل 6 درصد است، اظهار داشت: در دو سال و نیم گذشته باثبات‌ترین شرایط را در بازار ارز داشتیم در حالی که برخی کشورهای منطقه پس از شوک نفتی با مشکلات ارزی مواجه شدند ولی بازار ارز ایران در این دوران ثبات لازم را داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: در دو سال گذشته نشان دادیم که می‌توان با تدبیر اقتصاد را حتی در شرایط تحریم مدیریت کرد و آن را به ثبات رساند. البته گام دوم دولت برای کاهش ریسک مربوط به کاهش ریسک سیاسی بود و موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای و برجام سبب شد پیچیده‌ترین موضوعات سیاسی از طریق گفت‌وگو به نتیجه برسد.

نهاوندیان در پایان بیان کرد: انتخابات اخیر در ایران باعث کاهش ریسک سیاسی شده است و در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه ناامن هستند ایران از نظر امنیت داخلی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد.

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۸۹۴