تلاش بانک مرکزی ایران برای دریافت پول نفت از هندیها

تلاش بانک مرکزی ایران برای دریافت پول نفت از هندیها
معاون رئیس بانک مرکزی ایران برای دریافت طلب ٦ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی از هندیها به دهلی می رود.

به گزارش خبرگزاری پی تی آی از دهلی نو، پس از چالشهای ایجاد شده برای پرداخت بدهی پالایشگران هندی به ایران، غلامعلی کامیاب، معاون رئیس بانک مرکزی، در پایان ماه جاری میلادی برای مذاکره با مسئولان هندی به دهلی نو سفر می کند.

از مجموع مطالبات دلاری ایران از پالایشگرانی هندی همچون شرکت اسار اویل و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگلور، ٤٥ درصد با روپیه هند پرداخت شد و قرار بود ٥٥ درصد دیگر آن پس از گشایش شبکه های بانکی پرداخت شود.

اکنون با پایان یافتن تحریمها، ایران صورت حساب مطالبات باقی مانده خود را برای هندیها ارسال کرده است. با این همه، پالایشگران هندی خواهان پرداخت بدهی خود به ایران با نرخ برابری ارز در زمان خرید نفت هستند.

در زمان توافق اولیه پرداخت بدهیها، هر دلار کمتر از ٥٥ روپیه قیمت داشت اما اکنون قیمت دلار به ٦٧ روپیه رسیده است. این به آن معناست که هندی ها برای هر بشکه نفت ٨٠ دلاری، به جای پرداخت چهار هزار و ٤٠٠ روپیه در سال ٢٠١٣ اکنون باید پنج هزار و ٣٦٠ روپیه بپردازند.

به گفته برخی منابع، ایران خواهان پرداخت مطالبات خود بدون توجه به نوسان ارزش برابری دلار با روپیه است اما پالایشگران هندی در پی پرداخت بدهی خود به صورت روپیه با نرخ برابری کنونی هستند.

این منابع اعلام کرده اند که ایران علاقمند است که بدهیهای یاد شده، به جای دلار، به صورت یورو پرداخت شوند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۴۸۱