پرداخت ٤٠٠ میلیارد تومان کارمزد به جایگاه داران عرضه سوخت

پرداخت ٤٠٠ میلیارد تومان کارمزد به جایگاه داران عرضه سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که پرداخت کارمزدهای سال ٩٤ جایگاه های عرضه سوخت تا پایان اسفندماه به پایان می رسد، گفت: در مجموع حدود ٤٠٠ میلیارد تومان کارمزد به جایگاه های سوخت پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر سجادی صبح امروز (سه شنبه، ١٨ اسفندماه) در جمع خبرنگاران با تأکید بر آمادگی کامل این شرکت برای تأمین پایدار سوخت نوروزی اظهار کرد: در اسفندماه پارسال رکورد مصرف روزانه بنزین کشور به ١٠٤ میلیون لیتر رسید و این در حالی بود که متوسط مصرف روزانه سال ٩٣، تنها ٧٣ میلیون لیتر بود که این امر حکایت از آن دارد که ما برای تأمین سوخت کشور در این ایام آمادگی کامل را داریم.

وی با اشاره به ذخیره سازی مناسب انبارهای فرآورده های نفتی کشور افزود: در برخی از محورهای پرتردد سیاحتی و زیارتی کشور علاوه بر ذخیره سازی سوخت در انبارها، تانکرهای نفتکش در محدود جایگاه های پرمصرف حضور دارند.

سجادی با اشاره به مصرف ١٠٦ میلیون لیتری بنزین در ١٢ فروردین ماه پارسال گفت: برای سوخت رسانی پایدار به شهروندان باید جایگاه های سوخت به لحاظ فنی و ظاهری هیچ مشکلی نداشته باشند از این رو شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از اوایل بهمن ماه امسال گروه های کارشناسی خود را (گل گشت) برای نظارت بر عرضه فرآورده های نفتی به سراسر کشور اعزام کرده است.

وی اظهار کرد: امسال نیز همچون پارسال سوخت رسانی به کاروانها و خودروهای شخصی زائران حرم امام حسین (ع) در ایام اربعین به خوبی انجام شد به طوری که این شرکت با راه اندازی هشت جایگاه سیار و سوخت رسانی در خاک عراق توانست عملکرد خوبی را از خود در این زمینه نشان دهد.

افزایش ٢ درصدی مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در ١١ ماه امسال روزانه ٧٠,٦ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال (٦٩.٢ میلیون لیتر) تنها دو درصد رشد داشته است.

سجادی، یکی از دلایل اصلی مهار مصرف بنزین در کشور را تک نرخی شدن این حامل انرژی از ابتدای خردادماه دانست و گفت: امسال در دیگر فرآورده های نفتی با توجه به اجرای سیاستهای توسعه گازرسانی در وزارت نفت روند کاهشی را شاهد بوده ایم به طوری که مصرف نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در ١١ماه امسال به ترتیب ١٠، ١٨ و ٣٦ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: مصرف نفت گاز کشور امسال نسبت به ١١ماه سال گذشته ٦,٧ میلیارد لیتر کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در مجموع در بش از ١١ ماه سال ٩٣ روزانه ١٦٠ میلیون لیتر سوخت مایع (نفت کوره، نفت گاز و نفت سفید) مصرف شده در حالی که امسال با توسعه شبکه گازرسانی کشور ١٢٦,٥ میلیون لیتر مصرف شده که این امر حاکی از صرفه جویی حدود ١٢ میلیارد لیتر سوخت مایع در کشور است.

سجادی با اشاره به صادرات روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده نفتی به کشورهای همسایه گفت: در بیش از ١١ ماه امسال در مجموع دو میلیارد لیتر صادرات فرآورده نفتی انجام شده و برای سالهای آینده این برنامه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال آینده اظهار کرد: با راه اندازی این پالایشگاه، ایران دیگر واردات بنزین نخواهد داشت و به صادرکننده آن تبدیل می شود.

وی گفت: امسال در مجموع ١١٧ هزار تن گاز مایع به خارج از کشور صادر شده در حالی که این میزان پارسال ٢٤ هزار تن بوده است.

سجادی در خصوص میزان بانکرینگ صورت گرفته در کشور نیز افزود: پارسال در این حوزه روزانه ١٠,٣ میلیون لیتر نفت کوره بانکرینگ شده که امسال با رشدی ٢٥ درصدی به ١٣ میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: در بیش از ١١ ماه پارسال در مجموع ٤٣٥ هزار لیتر نفت گاز بانکرینگ شده که به ٧٩٠ هزار لیتر در مدت مشابه امسال رسیده است.

وی، افزایش فروش مرزی فرآورده های نفتی همچون گازوئیل را یکی از سیاستهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت دانست و گفت: در ١١ ماه پارسال فروش مرزی در مجموع ١٧٠ میلیون لیتر بوده که این رقم امسال به ٤١٦ میلیون لیتر رسیده است.

سجادی با اشاره به افزایش ١٦ درصدی سوخت به نیروگاه ها یادآور شد: با تحقق این امر، در مجموع ٧,٦ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه های کشور ارسال شده که این امر سبب صرفه جویی ٥,٨ میلیارد لیتر سوخت مایع شده است.

این خبر در حال تکمیل است

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۰۷
تعداد بازدید : ۴۶۳