روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام 
برآیند خنثای معاملات پرحجم بورس
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس رشد اندک ٦٥ واحدی (کمتر از ١/ ٠ درصد) را تجربه کرد و برای سومین روز متوالی در کانال ٧٨ هزار واحدی باقی ماند. در معاملات دیروز، علاوه بر گروه خودرویی که نمادهای آن چند روزی است با صف خرید همراه است، نمادهای گروه بانکی نیز با اقبال خریداران همراه شدند و به رشد شاخص کمک کردند. به هر حال، کارشناسان تاکید دارند روند کم نوسان شاخص بورس با توجه به آنکه حجم معاملات بالا است، نگران‌کننده نیست؛ بنابراین این روند بیشتر به معنای وضعیت استراحت بازار سهام در اواخر سال جاری و نیاز سهامداران به نقدینگی است. به این ترتیب، بورس آماده است تا در ادامه با مشاهده نشانه‌های جدیدی از رونق، روند مثبت خود را آغاز کند، هرچند انتظار می‌رود شتاب این رشد مشابه دو ماه اخیر، بالا نباشد.

بازار ارز
فشار «همسایه ها» بر دلار 
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ١٥ تومانی به نرخ ٣٤٣٠ تومان معامله شد. در شرایطی که برخی معامله‌گران انتظار داشتند با شناسایی کفی که روز شنبه انجام شد، امروز دلار بار دیگر به بالای ٣٤٥٠ تومان برگردد، اما فشار برخی عوامل بیرونی باعث افت نرخ‌ها در این بازار شد. به این ترتیب، تقاضای معکوس آربیتراژی با بازار هرات افعانستان باعث شد، عرضه دلار از افغانستان به‌صورت غیرمستقیم در کشورمان افزایش یابد. همچنین، حمایت اونس طلا از سکه باعث تکرار رفتار الاکلنگی سکه و دلار شد و فروشندگان دلار را افزایش داد. به هر حال، همچنان کارشناسان از نگاه بنیادین اعتقاد دارند ارزش دلار در کشورمان پایین بوده و در بلندمدت مشابه سایر اقتصادهای جهانی باید نرخ‌ها افزایش پیدا کنند. امری که عدم تحقق آن ممکن است نوسانات دلار را در بلندمدت تشدید کند.

بازار سکه
ثبات سکه در جدال عوامل متضاد
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی برای هفتمین روز متوالی بالای یک میلیون تومان باقی ماند. افت ٤/ ٠ درصدی نرخ دلار گرچه بر قیمت سکه فشار وارد کرد، اما افزایش حدود ٩/ ٠ درصدی اونس طلای جهانی چتر حمایتی در بازار سکه ایجاد کرد. با این حال مشاهده می‌شود همچنان نوسانات نرخ دلار اثرگذاری بیشتری بر سکه دارد و نگرانی از این بازار، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را باقی نگه داشته است. تعیین دقیق تر مسیر دلار و همچنین نزدیک شدن به عید نوروز که به‌صورت سنتی تقاضای سکه را افزایش می‌دهد می‌توانند به نزدیک شدن سکه به قیمت ذاتی آن کمک کنند. همچنین، سقف ١٣ ماهه اونس طلا نیز در برابر رشد بیشتر مقاومت نشان می‌دهد که در صورت عبور از این سقف، اهرم جدیدی برای رشد سکه ایجاد می‌شود. 

بازار طلای جهانی
تلاش‌های ناکام طلا برای سقف‌شکنی 
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٢٧٠ دلار معامله شد که گرچه رشد قیمت‌ها را نشان می‌دهد، اما همچنان سقف ١٣ ماهه طلای زرد در محدوده ١٢٨٠ دلار مانع از ادامه رشدها می‌شود. دیروز، بازارهای سهام اروپا که در انتظار نشست آخر هفته بانک مرکزی اروپا (ECB) هستند با افت مواجه شدند، اما سهام آسیا به ویژه چین به علت خوش‌بینی به نتایج کنگره ملی چین (NPC) مبنی بر هدف‌گذاری رشد ٥/ ٦ تا ٧ درصدی اقتصاد، مثبت شدند. این وضعیت نامتوازن بازارهای سهام و احتمال ضعیف افزایش نرخ بهره در نشست ماه جاری فدرال رزرو، تقاضای محافظه‌کارانه طلا را حفظ کرد. با این حال، کارشناسان اعتقاد دارند در این قیمت‌ها، تقاضای فیزیکی طلا کاهش خواهد یافت که نمی‌توان حمایت بیشتر از این منظر را انتظار داشت؛ بنابراین، این روزها نوسانات طلا احتمالا محدود به بازه ١٢٥٠ تا ١٢٨٠ دلار خواهد بود. 

بازار اوراق مسکن 
افت «تسه»ها در فاز انتظار و اصلاح 
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٣ (تسه٩٣١٢) با افت ٨/ ٠ درصدی مواجه و به قیمت حدود ٨٣ هزار تومان معامله شدند. در این شرایط، مدیر عامل بانک مسکن از کاهش یک واحد درصدی نرخ سود وام‌های جدید (١٠٠ میلیون تومان از طریق اوراق و ١٦٠ میلیون تومان از طریق صندوق سپرده یکم) خبر داد که این موضوع کاهش قیمت اوراق فعلی را رقم زد. از آنجا که ارتباط مستقیمی میان نرخ سود و قیمت اوراق وجود دارد، کاهش نرخ سود وام‌های آتی از طریق افت قیمت «تسه»های کنونی هم‌راستا می‌شود. همچنین، بسیاری از متقاضیان برای وام‌های جدید در انتظار هستند که این موضوع نیز با کاهش تقاضای وام‌های کنونی، روی قیمت «تسه»ها فشار وارد می‌کند. با این حال انتظار می‌رود وام‌های جدید که قدرت خرید متقاضیان را افزایش قابل توجهی می‌دهد هنگام ورود به بازار، تقاضای «تسه»ها را افزایش دهند.

بازار نفت
صعود نفت پایان می‌یابد؟
روز گذشته، نفت خام آمریکا به مسیر صعودی خود ادامه داد و ساعت ١٦ به قیمت ٤/ ٣٦ دلار بر بشکه معامله ‌شد. برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به اقدامات صادرکنندگان بزرگ به منظور متعادل کردن عرضه و تقاضا، از قیمت نفت حمایت می‌کند. همچنین، اثرگذاری خبر کاهش تعداد دکل‌های نفت شیل برای یازدهمین هفته متوالی به رشد دیروز نفت کمک کرد. با این حال، کارشناسان از دو منظر بنیادی و تکنیکال در ادامه رشد قیمت نفت تردید دارند. از نگاه بنیادی، ذخیره بسیار بالای نفت که می‌تواند برای مدت‌های طولانی سمت عرضه نفت را قدرتمند نگه دارد و همچنین، احتمال شتاب‌گیری میزان تولیدات شیل در قیمت‌های بالای ٤٠ دلار از جمله عواملی است که رشد سریع قیمت نفت را کم‌احتمال نشان می‌دهد. از نگاه تکنیکال نیز، نفت برنت به سقف ٤٠ دلاری نزدیک شده و نشانه‌ها از انتهای دوره صعودی حکایت دارند.
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۴۰۸