روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
ملغمه هیجان و تحلیل در بورس 
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ٦٢ واحدی (٠٨/ ٠ درصدی) در سطح ٧٨ هزار و ٢٢٠ واحدی متوقف شد. به نظر می‌رسد بازار در ملغمه‌ای از هیجان و تحلیل حرکت می‌کند. همچنان بدون تغییر قابل رصد در شرایط بنیادین شرکت‌های خودرویی، هیجانات این گروه شاخص را با رشد همراه می‌کند. علاوه بر این در روزهای اخیر رشد قیمت جهانی کالاها را شاهد بودیم. کاهش انتظارات برای رسیدن قیمت کالاها به کف جدید را می‌توان دلیل رشد قیمت کالاها دانست؛ امری که عامل استقبال از گروه‌های پالایشگاهی و فلزات اساسی محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند با اینکه پیش‌بینی سود شرکت‌ها متناسب با رشد انتظارات نیست، اما خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق اقتصادی در بازار پیش‌خور شده است. این عامل در کنار بالا بودن ارزش معاملات و وجود تقاضا در قیمت‌های کنونی باعث اصلاح زمانی سهام در شرایط کنونی شده است. 

بازار ارز
بازگشت دلار به مهر 
دیروز هر دلار آمریکا با افت ١٥ تومانی به نرخ ٣٤١٥ تومان معامله شد. تقویت سمت عرضه نرخ دلار را به کمترین میزان از چهارم مهر رساند. با وجود اینکه انتظار می‌رفت، افزایش تقاضای معامله‌گران با شناسایی کف در سطح ٣٤٣٠ تومانی دلار را از سطح مزبور بازگرداند. اما تقویت سمت عرضه مانع از حمایت تقاضا از نرخ دلار شد. تقویت عرضه درهم در بازار دبی با تقاضای معکوس آربیتراژی از عوامل افت دلار بود. همچنین رشد طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت سکه عامل دیگر فشار بر نرخ دلار بود. رابطه الاکلنگی ارز و سکه فروشندگان دلار را افزایش داده است. با این وجود همچنان عدم افت ارزش ریال متناسب با تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، بر حمایت عوامل بنیادین از ارز تاکید دارد؛ امری که می‌تواند نوسانات نرخ دلار را در بلندمدت تشدید کند.

بازار سکه
روی‌گردانی سکه از دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٣ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ١٦ هزار تومان معامله شد. با وجود افت ١٥ تومانی نرخ دلار اما رشد اونس جهانی، قیمت سکه را با خود همراه کرد. هم‌اکنون چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی از اونس حمایت می‌کند؛ اما در روزهای اخیر روند نزولی نرخ دلار تداوم یافت، امری که خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت نرخ دلار از سکه را تضعیف کرده است. امری که کم واکنشی سکه را نسبت به رشد چشمگیر اونس به وجود آورد. بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بیش از ٢ ماه تداوم یافته است. انتظار می‌رود مشخص تر شدن مسیر دلار و نزدیک شدن به عید با افزایش تقاضا، قیمت سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند. 

بازار طلای جهانی
حرکت اونس زیر ١٢٨٠ دلار
دیروز ساعت ١٦ هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٧٤ دلار معامله ‌شد. رشد تقاضای محافظه کارانه با افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس بود. آمار نامناسب تجارت چین در کنار کاهش آمار بازبینی شده تولید ناخالص داخلی ژاپن با تاکید بر چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل ریزش بازارهای سهام شد. همچنان بازارها در انتظار نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا روز جمعه هستند که احتمال می‌رود این بانک تشدید سیاست‌های انبساطی را در دستور کار خود قرار دهد. امری که عامل حمایت از اونس است. در شرایط کنونی احتمال افزایش نرخ بهره در نشست مارس فدرال رزرو بسیار کم است. با این وجود با آمارهای مناسب اقتصادی از جمله آمار اشتغال چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا همچنان وجود دارد. همچنین قیمت‌های کنونی باعث کاهش تقاضای فیزیکی اونس شده است. این دو عامل عبور اونس از سقف ١٢٨٠ دلاری را دشوار کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن
فشار نرخ سود بر «تسه»ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با افت ٢٢/ ٠ درصدی به قیمت ٨٢ هزار و ٨٠٠ تومان معامله شدند. مدیر عامل بانک مسکن از کاهش یک واحد درصدی نرخ سود اسمی وام‌های جدید مسکن خبر داد. امری که بر نرخ سود وام‌های کنونی نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، کاهش نرخ سود اسمی وام‌های آتی عامل فشار بر قیمت «تسه»های فعلی شده است. بنابراین نرخ سود واقعی هم اکنون در سطح ٤/ ٢٣ درصد قرار گرفته است. علاوه بر این، تصویب افزایش سقف وام از طریق اوراق برای خانه اولی‌ها تا ١٠٠ میلیون تومان برخی از متقاضیان را در فضای انتظاری برای این وام برده است. این امر عامل دیگر افت قیمت «تسه»ها است. با این وجود انتظار می‌رود ارائه وام جدید از اوایل سال آینده، با تقویت قدرت خرید، تقاضای «تسه»ها را تشدید کند. 

بازار نفت
توقف صعود نفت پس از ٥ روز
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٣٧ دلار معامله ‌شد. روز گذشته آمار نامناسب تجارت چین و اظهارات وزیر نفت کویت، روند صعودی نفت را پس از ٥ روز متوقف کرد اما افت شاخص دلار تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. پیشتر رشد بازارهای سهام و خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی برنت را به بالاترین قیمت (٧٢/ ٤٠ دلار) در ٣ ماه رساند. اما چشم انداز نگران‌کننده دومین مصرف‌کننده نفت(چین) با رسیدن صادرات آن به کمترین میزان از مارس ٢٠٠٩ عامل فشار بر نفت است. کویت نیز اعلام کرد در صورتی سطح تولیدات ژانویه را حفظ می‌کند که سایر صادرکنندگان از جمله ایران نیز اقدام مشابه انجام دهند. کاهش رشد تقاضا، افزایش صادرات ایران و مازاد عرضه پایداری رشد نفت را در ابهام فرو برده است. گلدمن ساکس نیز رشد کنونی را ناپایدار می‌داند.
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۸۴۹