بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده PVC جهان در ایران راه‌اندازی می‌شود

بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده PVC جهان در ایران راه‌اندازی می‌شود
بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده PVC جهان در ایران فردا (دوشنبه) با حضور رییس جمهور و وزیر نفت به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح کامل مجتمع پتروشیمی اروند ماهشهر، ایران، به بزرگ‌ترین تولیدکننده زنجیره PVC جهان تبدیل می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بهره‌برداری از پتروشیمی اروند، رتبه نخست از نظر تولید PVC در کشور از آن این مجتمع می‌شود و تولید PVC در ایران به دو برابر افزایش می‌یابد.

پس از راه‌اندازی کامل، این کارخانه‌ پتروشیمی می‌تواند سالانه 300هزار تن گرید S و 40 هزار تن گرید E محصول PVC را تولید کند. این حجم از تولید درحالی است که تولید کل محصول PVC در جهان یک سوم تولید مجتمع اروند است.

به گزارش ایسنا، عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی اروند از سال 1382 آغاز شده است که با راه‌اندازی کامل آن سالانه دو میلیون و 800 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

پلی وینیل کلراید(PVC)، کلرآلکالی(CA)، اتیلن دی کلراید (EDC) و وینیل کلراید منومر(VCM) از جمله محصولات تولید شده در این مجتمع پتروشیمی است.

تولید سالانه 634 هزار تن کاستیک(سود سوزآور) با خلوص 100 درصد و تامین سالانه 186هزار و 700 تن گاز کلر برای تعدادی از واحدهای پتروشیمیایی منطقه و تولید انواع محصولات جانبی نظیر آب ژاول (هیپو کلرید سدیم) به میزان 16هزار و 260 تن و سالانه 329 هزار و 300 تن اتیلن دی کلراید برای تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات به خارج از کشور از اهداف دیگر این طرح است.

نمک صنعتی و اتیلن، خوراک اصلی این طرح پتروشیمیایی است که سالانه یک میلیون و 300 هزار تن نمک مورد نیاز این طرح از طریق دریاچه‌های نمک مصنوعی تامین می‌شود.

اتیلن مصرفی نیز به میزان 252 هزار تن تا زمان راه اندازی خط لوله اتیلن غرب، از طریق اتیلن موجود در شبکه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، اکسیژن مورد نیاز به مقدار 71 هزار و 300 تن از طریق پتروشیمی اروند و اسیدکلریدریک به میزان 50 هزار تن از پتروشیمی کارون تامین می‌شود.

انواع محصولات پتروشیمی اروند در صنایع پایین دستی و برای تولید لوازم خانگی، انواع پلاستیک‌ها، عایق‌ها، لوله، رنگ‌ها، شیلنگ‌ها، مواد ضدعفونی کننده و پاک‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، همچنین قراراست اسکله دوم مایعات منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برای صادرات محصولات پتروشیمی فردا افتتاح شود.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۲,۸۸۶