ایران و اوکراین، همکاری‌های گازی خود را توسعه می‌دهند

پس از امضای موافقت‌نامه‌ای میان ایران و اوکراین، به نظر می‌رسد که سال 2016 میلادی سال گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون از جمله صنعت نفت خواهد بود. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، این موافقت‌نامه که در 28 صفحه تهیه شده و به امضای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران و گنادی زوبکوف معاون نخست‌وزیر اوکراین رسیده است، زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، بانکی، سرمایه‌گذاری، کشاورزی و انرژی فراهم می‌کند. در این راستا، دولت اوکراین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امضای موافقت‌نامه مذکور ادامه همکاری‌های پیشین طرفین است که به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای غربی بر اقتصاد ایران متوقف شده بود. 

734583458357234623623624734783578357246234624723478358

گنادی زوبکوف، معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز در ارتباط با گسترش مناسبات ایران و اوکراین اظهار داشت: «کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در حالی مجددا تشکیل می‌شود که پیش از این به دلیل تحریم‌ها، فعالیت آن به مدت زیادی متوقف شده‌ بود.» وی ادامه داد: «از دید ما موافقت‌نامه اخیر که میان دو کشور به امضا رسید، زمینه را برای ادامه مذاکرات در رابطه با موضوعات مختلف و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان تهران و کیف، فراهم می‌کند.»

لازم به ذکر است که علاوه بر امضای موافقت‌نامه گسترش مناسبات اقتصادی، دو کشور همچنین به بررسی و امکان‌سنجی توسعه روابط خود در حوزه انرژی و خصوصا گاز پرداخته و در این زمینه به گفت‌وگو و مذاکره پرداختند. گفتنی است مذاکرات طرفین در حوزه انرژی در حالی صورت می‌پذیرد که ایران علاقه بسیاری برای ورود به بازار گاز اتحادیه اروپا داشته و به این منظور اوکراین می‌تواند بهترین گزینه باشد. به‌خصوص اینکه پس از تیرگی روابط مسکو – کیف، روسیه تمایلی برای استفاده از مسیر اوکراین برای صادرات گاز به اروپا نداشته و با احداث فاز دوم پروژه نورد استریم، عملا اوکراین را از مسیر انتقال گاز خود به اروپا کنار گذاشته است. 

در راستای تلاش ایران برای حضور در بازار گاز اروپا و موقعیت مناسب اوکراین برای ایفای نقش انتقال‌دهنده، «ولادیمیر دمچیشین» وزیر انرژی و زغال‌سنگ اوکراین اعلام کرد که کشورش قادر است گاز ایران را به اروپا منتقل کند. دمشیشین با اشاره به انتقال سالانه 7 میلیون بشکه نفت خام و 20 میلیارد مترکعب گاز طبیعی به اروپا، از توانایی کشورش در زمینه ایفای نقش انتقال‌دهنده انرژی خبر داد. 

توانایی اوکراین به تولید توربین و کمپرسورهای گازی از دیگر موضوعاتی بود که در جریان نشست مشترک کمیته اقتصادی ایران و اوکراین مطرح شد. در همین راستا وزیر نفت ایران اعلام کرد که ایران از حضور اوکراین در صنعت نفت و گاز خود حمایت کرده و مایل است از توانایی‌های این کشور در این حوزه استفاده کند.بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ارتباط با همکاری تهران و کیف در حوزه انرژی افزود: «شناسایی فرصت‌های مناسب برای گسترش همکاری‌های دو طرف در حوزه انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شرکت‌های اوکراینی برای حضوری موفق در صنعت انرژی ایران باید به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز خود، از بانک‌های اوکراینی استفاده کنند. 

وزیر نفت ایران ضمن استقبال از حضور شرکت‌های اوکراینی در بازار انرژی کشورش اعلام کرد که بخش پتروشیمی می‌تواند برای فعالیت‌های شرکت‌های اوکراینی بسیار مناسب باشد. وی همچنین از شرکت‌های انرژی اوکراینی خواست تا از بانک‌های اوکراینی برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود جهت مشارکت در پروژه‌های انرژی ایران استفاده کنند. به گفته آقای زنگنه، صنعت انرژی در ایران به رقمی معادل 130 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد که این مبلغ باید از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت بپذیرد، چرا که تامین چنین مبلغی از سوی بانک‌ها در ایران ممکن نیست.

۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۸۶۰