ارزش معاملات بورس انرژی از مرز ٥٠ هزار میلیارد ریال گذشت

ارزش معاملات بورس انرژی از مرز ٥٠ هزار میلیارد ریال گذشت
ارزش کل معاملات بورس انرژی ایران همزمان با سومین سالروز آغاز معاملات در این بورس، به مرز حدود ٥٠ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش شانا، با احتساب معاملات روز چهارشنبه(١٩ اسفندماه)، سومین سالروز آغاز معاملات بورس انرژی، در بازار فیزیکی بورس از ابتدا تاکنون در مجموع ٨١٢,٣٩٧.٢ تن انواع حاملهای انرژی معامله شد که ارزشی قریب به ٣٢ هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانده است.

در بازار مشتقه تابلوی برق نیز از ابتدا تاکنون ١,٤٤٢.٩٩٢ قرارداد معادل ٢٨.٧٩٨.٣٦٣ مگاوات ساعت به ارزشی قریب به ١١ هزار و ٣٠٢ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین در بازار مشتقه تابلوی سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر نیز ٧٩٣,٠١٣ قرارداد به ارزشی بیش از ٧ هزار میلیارد ریال معامله شد. در مجموع ارزش کل معاملات بورس انرژی ایران با احتساب معاملات چهارشنبه گذشته به مرز حدود ٥٠ هزار میلیارد ریال رسید.

در جریان معاملات روز چهار‌شنبه(١٩ اسفند)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال ٤٠٢ و ٤٠٤ پالایش نفت تبریز، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال ٤٠٤، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت شیراز، حلال ٤٠٢ پالایش نفت کرمانشاه، بوتان، پروپان، برش سنگین و گاز مایع پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت تبریز به مقصد ارمنستان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها معادل ٩،٥٠٠ تن به ارزشی بیش از ٨٨ میلیارد ریال بود.

از نکات حائز اهمیت معاملات روز چهارشنبه می‌توان به تقاضای بالای خریداران رینگ داخلی برای انواع کالاهای عرضه‌های شده روز جاری اشاره کرد به طوری که در مجموع تقاضایی بالغ بر ٢٣ میلیون لیتر برای حلالها و قریب به ٩ هزار تن برای کالاهای دیگر به ثبت رسید.

در این روز، همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران نیز در همه نمادهای فعال، ٤١ قرارداد به ارزشی بالغ ٤٦٨ میلیون ریال معامله شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بازار سرمایه، در مجموع ارزش کل معاملات روز چهارشنبه (١٩ اسفندماه)، بورس انرژی ایران قریب به ٨٨ میلیارد و ٤٧٩ میلیون ریال شد.

شایان ذکر است، در جلسه معاملاتی امروز (‌شنبه ٢٢ اسفند ماه)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کالاهای متانول پتروشیمی فن‌آوران و زاگرس، حلال ٤٠٢ پالایش نفت تهران، شیراز و کرمانشاه، حلال ٤١٠ پالایش نفت شیراز و تهران، آیزروریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، حلال ٤٠٦ پالایش نفت تهران و بوتان، پروپان، برش سنگین و گاز مایع پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام، نفت کوره ٢٨٠ و ٣٨٠ سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران و نفت‌گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

یادآور می شود، عرضه‌های نفت‌گاز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به مقصد عراق از مبادی اصفهان، تبریز و ساری، به مقصد پاکستان از مبادی چابهار و زاهدان، به مقصد افغانستان از مبادی ساری و اصفهان مشهد و به مقصد ترکیه از انبار نفت تبریز انجام خواهد پذیرفت. عرضه‌های متعدد بازار فیزیکی که شامل ١٥ عرضه در رینگ داخلی و ١٥ عرضه در رینگ بین‌الملل است در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، شنبه پرترافیک بورس انرژی را رقم خواهند زد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۱۱۷