احتمال پیوستن ایران به طرح فریز نفتی بیشتر شده است

احتمال پیوستن ایران به طرح فریز نفتی بیشتر شده است
موسسه مالیه بین المللی اعلام کرد احتمال پیوستن ایران به طرح فریز نفتی افزایش یافته و در صورت اجرای این طرح قیمت نفت تا پایان ۲۰۱۶ به ۵۰ دلار خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، انستیتوی مالیه بین المللی وابسته به بانک جهانی اعلام کرد، افزایش تعداد نمایندگان اعتدال گرایان در مجلس جدید ایران اختلافات درباره پیوستن این کشور به ائتلاف کشورهای تولید کننده به منظور فریز تولید را افزایش داده است.
بر اساس گزارشی که این اندیشکده مستقر در واشنگتن منتشر کرده، متحدان اصلاح طلب حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران از مصالحه با روسیه و برخی اعضای اوپک پشتیبانی خواهند کرد.
این گزارش حاکی است، چنین اقدامی موجب افزایش قیمت نفت برنت به 50 دلار در هر بشکه تا پایان امسال خواهد شد هرچند فرصت بازیابی سهم خود از بازار را از ایران سلب می کند. قیمت نفت برنت در طی 6 ماه گذشته به طور متوسط 40 دلار و 88 سنت بوده است.
گاربیس ایرادیان، اقتصاددان ارشد انستیتوی مالیه بین المللی در امور آفریقا و خاورمیانه گفت: «در صورتی که آنها روی فریز تولید در سطح فعلی توافق کنند، درآمد حاصل از نفت برای ایران بسیار بالاتر خواهد رفت، اما عدم توافق قیمت نفت را پایین نگه خواهد داشت.»
اگر ایران بتواند در ماه جاری میلادی به توافقی با ائتلاف به رهبری روسیه و عربستان درباره طرح فریز نفتی برسد، قیمت نفت شاهد برقراری توازن مجدد خواهد بود.
محدود کردن تولید موجب کاهش مازاد عرضه جهانی خواهد شد که قیمت نفت برنت را نسبت به بالاترین قیمت های سال قبل در ماه می بیش از 40 درصد کاهش داده است.
ایرادیان گفت، ایران اکنون بیش از زمانی که عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر توافق کردند تولید خود را در سطح ماه ژانویه فریز کنند، قدرت چانه زنی دارد.
وی افزود، به تعویق انداختن گفت و گوها به نفع ایران تمام شده، زیرا این کشور زمان کافی پیدا کرده تا بعد از لغو تحریم ها تولید خود را افزایش دهد و به طح قبل از تحریم ها یعنی 3.6 میلیون بشکه در روز نزدیک تر کند.
افزایش قیمت نفت به دولت روحانی کمک خواهد کرد تا منابع مالی مورد نیاز برای کمبود زیرساخت های خود را تامین نماید. دولت ایران در تلاش است تا برای بازسازی صنعت انرژی کشور 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب نماید.
۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۶:۵۲
تعداد بازدید : ۹۸۹