تولید بنزین یورو چهار با حداکثر توان در پالایشگاه شازند

تولید بنزین یورو چهار با حداکثر توان در پالایشگاه شازند
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: این پالایشگاه با حداکثر توان خود در حال تولید بنزین یورو چهار است.

علی جمشیدی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که امسال در این پالایشگاه تعمیرات اساسی بسیار گسترده ای در واحدهای طرح توسعه انجام شد، گفت: این تعمیرات اساسی برای نخستین بار و با دقت بالایی انجام شد، از این رو در این تعمیرات اساسی همزمان روی ١١ واحد پالایشی شامل گوگردزدایی نفت کوره، RFCC، تولید هیدروژن، تصفیه آمین، گوگرد سازی، بنزین سازی، تولید پروپیلن و تولید گاز مایع کار شد.

وی با اشاره به اجرای تعمیرات اساسی پیچیده واحدهای توسعه ای شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از سوی چهار پیمانکار داخلی با بیش از پنج هزار و ٧٠٠ نفر گفت: واحدهای RCD و RFCC واحدهای جدید و ناشناخته ای بودند که پیمانکاران ایرانی برای نخستین بار در ایران در این پالایشگاه موفق به تعمیرات اساسی آنها شدند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به مشکلات و پیچیدگیهای تخلیه و تعمیر اساسی راکتورهای واحدهای RCD و RFCC این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: این واحد RCD، دارای ١٠ راکتور با حجم کل دو هزار و ٥٠٠ مترمکعب کاتالیست است، این راکتورها تک بستره هستند و ٢٨ متر ارتفاع دارند.

جمشیدی گفت: در جریان تعمیرات اساسی پیچیده واحدهای توسعه ای شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند تحریمهای بین المللی فشار زیادی را به پیمانکاران ایرانی وارد کرد، با اجرای فعالیتهای ضربتی همچون ساخت شاتونهای پکمپرسورهای واحد RCD در کشور توانستیم این تعمیرات اساسی را بدون خللی در زمان تعیین شده انجام دهیم.

وی با یادآوری این که پیش از تعمیرات اساسی کاتالیستهای واحدهای RCD و RFCC به دلیل فعالیت بدون وقفه طی سه سال در عمل فعالیت خود را از دست می دهند، گفت: با تعویض این کاتالیستها هم اکنون پالایشگاه با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان این که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال ٩٤ قرار بود به طور میانگین روزانه ١١ میلیون ٣٠٠ هزار لیتر بنزین یورو چهار در این پالایشگاه تولید شود، گفت: خوشبختانه با اجرای تعمیرات اساسی در واحدهای جدید تولید بنزین یورو ٤ تا پایان بهمن ماه امسال به طور میانگین به ١٣ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر رسیده است.

جمشیدی  گفت: با راه اندازی واحدهای بهبود کیفیت در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند میزان تولید گوگرد از ٥٠ تن در روز به بیش از ٣٠٠ تن رسیده که این موضوع از افزایش کیفیت سوخت در ایران حکایت دارد.

وی با بیان این که هم اکنون شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند کمبود ازت خود را از پتروشیمی اراک تامین می کند، گفت: با راه اندازی واحد ازت این پالایشگاه تا پایان امسال ما در این زمینه به خودکفایی می رسیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با تاکید بر این که این پالایشگاه با حداکثر توان خود در حال تولید بنزین یورو  چهار است، گفت: این پالایشگاه هم اکنون روزانه حدود ١٦ میلیون لیتر بنزین یورو چهار تولید می کند، ضمن آن که در زمینه نفتگاز نیز روزانه بیش از ١٢,٦ میلیون لیتر و در حدود ٤٥٠ تن پروپیلن و ١٦٠٠ تن گاز مایع تولید می شود.

جمشیدی با اشاره به خوراک روزانه ٢٥٥ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند گفت: هم اکنون با انجام تعمیرات اساسی در این پالایشگاه تولید نفت کوره ما از ١٢ میلیون لیتر به ٥,٤ میلیون لیتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان این که بر اساس استانداردهای بنزین یورو چهار باید بنزن زیر یک درصد داشته باشد، گفت: بنزن موجود در بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند بین ٠,٥ تا ٠.٦ درصد است، از این رو مقدار آروماتیک باید زیر ٣٥ درصد باشد که در بنزین این پالایشگاه ٣١ درصد است.

جمشیدی افزود: تنها ٧٠٠ هزار لیتر از بنزین تولیدی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به مصرف  استان مرکزی می رسد و بقیه آن به دیگر استانهای کشور همچون خوزستان، اصفهان، فارس و بیشتر آن به تهران و کرج ارسال می شود.

وی همچنین گفت: هم اکنون به جز نفتا، روزانه محصولاتی همچون پروپیلن و OFF GAS به پتروشیمی شازند فروخته می شود، ضمن آن که هم اکنون این پالایشگاه پروپیلن مصرفی ١٥ پتروشیمی کشور را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند یکی از چالشهای شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: هم اکنون این پالایشگاه به دلیل کمبود نیروی انسانی به جای چهار شیفت هشت ساعته در حال کار به صورت سه شیفت ١٢ ساعته کار می کنیم، خوشبختانه به تازگی با موافقت بیژن زنگنه، وزیر نفت و پیگیریهای معاون وزیر نفت در شرکت پالایش و پخش با درخواست ٢٠٠ نیروی بومی موافقت شده است.

وی ادامه داد: آزمون استخدامی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با حضور سه هزار و ٦٠٠ متقاضی بر گذار شد و تلاش می کنیم سال آینده پیگیری آموزش این نیروها را داشته باشیم تا فشار کاری بر نیرویها کاسته شود .

 گفت: تا پایان دیماه امسال حدود ٥٠٠ هزار تن گاز مایع، ٤ میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر بنزین یورو چهار، ٣ میلیارد و  ٢٠٠ میلیون لیتر نفتگاز یورو چهار، ١٠٦ هزار تن پروپیلن، ٢٩٠ هزار تن وکیوم باتوم، ٧٧ هزار تن نفتا در این پالایشگاه تولید شده است.

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۵:۱۸
تعداد بازدید : ۶۶۷