روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
صعود پرشتاب بورس در آغاز هفته
شاخص کل بورس روز شنبه با رشد ١٠٥٤ واحدی (٣ /١ درصدی) در بیشترین سطح از ١١ اسفند ٩٢ متوقف شد. رشد قیمت جهانی کالاها حمایت گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و سایر گروه‌های کالایی از رشد شاخص را رقم زده است. شاخص کالایی بلومبرگ (شامل ٢٢ کالای پایه) رشد ١ /٨ درصدی و قیمت نفت رشد بیش از ٣٠ درصدی را در یک ماه اخیر ثبت کردند. گروه خودرویی نیز به دنبال برخی اخبار، با وجود عدم تناسب تغییر شرایط بنیادین این شرکت‌ها نسبت به رشد انتظارات، همچنان با صف خرید همراه بودند. از سوی دیگر، کاهش فشار فروش‌های پایان سال (نیاز به نقدینگی بیشتر در این دوران) و همچنین، نوسانات محدود بورس طی یکی، دو هفته اخیر، نگرانی از ریزش‌های بیشتر را کاهش داد و در نتیجه خریداران جرات بیشتری برای ورود به سهام پیدا کردند.
بازار ارز
استراحت در بازار ارز 
هر دلار آمریکا روز شنبه با افت ١٥ تومانی به نرخ ٣٤٣٠ تومان معامله شد. در شرایط کنونی شاهد تعادل نسبی عرضه و تقاضا در این بازار هستیم. در هفته اخیر ارزش دلار در سطح بین‌المللی با افت ٢/ ١ درصدی همراه شد. امری که کاهش نرخ درهم در دبی را به همراه داشت. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار، کاهش نرخ درهم حواله‌ای عامل فشار بر نرخ دلار بازار نقدی است. همچنین عامل هیجانی که در روزهای اخیر رشد ارز را رقم زده بود از بازار حذف شد. بنابراین شاهد شرایط تعادلی بازار ارز بودیم. با این وجود، همچنان عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد دلار در ماه‌های اخیر بر حمایت عوامل بنیادین از دلار تاکید دارد. نرخ تورم نیز ارزش ریال را با افت همراه می‌کند. با توجه به عوامل بنیادین حمایت کف ٣٤٠٠ تومانی انتظار می‌رود. 
بازار سکه
حمایت کف بازارهای اثرگذار از سکه
روز شنبه هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ١٠ هزار تومان معامله شد. افت ١٥ تومانی نرخ دلار، قیمت سکه را با اندکی افت همراه کرد. خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ١٢٥٠ دلاری اونس و همچنین انتظار برای حمایت کف ٣٤٠٠ تومانی از نرخ دلار، قیمت سکه را به ارزش ذاتی خود نزدیک کرده است. اما همچنان شاهد تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری به ارزش بازاری) برای ٩ هفته هستیم. در روزهای اخیر طلای جهانی با نوسانات شدید همراه شد، اما توقف آن در سطح ١٢٥٠ دلاری خوش‌بینی‌ها به حمایت این سطح را تقویت کرد. اما فراتر رفتن از سطح ١٣ ماهه نیز دور از انتظار است. هم اکنون شاهد تعادل نسبی عرضه و تقاضا در بازار ارز هستیم. انتظار می‌رود عوامل بنیادین از سطح ٣٤٠٠ تومانی دلار حمایت کنند.
بازار طلای جهانی
حرکت اونس در بازه احتیاطی
اونس طلای جهانی با افت هفتگی ٧/ ٠ درصدی همراه شد. تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران، عامل فشار بر اونس شد. با تشدید سیاست‌های انبساطی اتحادیه اروپا و همچنین اقدام چین برای تقویت ارزش یوآن و رشد قیمت نفت، تقاضای محافظه کارانه اونس کاهش یافت. تشدید سیاست انبساطی بانک مرکزی اروپا بیش از پیش‌بینی‌ها و اقدام مشابه سایر بانک‌های مرکزی، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا (اتخاذ سیاست انقباضی) در نشست هفته جاری فدرال رزرو را تضعیف کرده است. امری که شاخص دلار را با افت هفتگی ٢/ ١ درصدی همراه کرد. این عامل در کنار تداوم نگرانی‌ها نسبت به کند شدن رشد اقتصاد جهانی و نوسانات اخیر بازارهای سهام حمایت سطح ١٢٥٠ دلاری از اونس را به وجود آورده است. اما افت تقاضای فیزیکی در قیمت‌های بالا و چشم انداز بلندمدت افزایش نرخ بهره آمریکا مقاومت سطح ١٢٨٠ دلاری را رقم زده است. 
بازار اوراق مسکن
تقابل عوامل متضاد بر «تسه»ها 
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٣ (تسه٩٣١٢) با افت ٤/ ٠ درصدی به قیمت ٨٣ هزار و ٧٩ تومان معامله شدند. رابطه میان قیمت اوراق و نرخ سود، مقاومت این اوراق را به وجود آورده است. علاوه بر این پیش‌تر اعلام شد نرخ سود اسمی وام‌های جدید یک واحد درصد کاهش یافته است. امری که با وجود اینکه برای وام‌های آتی است، اما بر قیمت اوراق کنونی نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، انتظار می‌رود قیمت اوراق با نرخ سود تعدیل شود. اما از سوی دیگر افزایش سقف وام تا ١٠٠ میلیون تومان از طریق «تسه»ها برای خانه اولی‌ها با تقویت قدرت خرید این متقاضیان، می‌تواند رشد تقاضای «تسه»ها را رقم بزند، بنابراین تقابل این عوامل متضاد در شرایط کنونی نرخ سود «تسه»ها را در ٥/ ٢٣ درصد تثبیت کرده است. با وجود بالا بودن نرخ سود، قیمت‌های کنونی مسکن جذابیت خرید را افزایش داده است.
بازار نفت
چهارمین هفته صعود نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٢/ ٧ درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ تولیدات در سطح ژانویه، همچنین سیگنال‌های کاهش تولیدات آمریکا، نفت را برای چهارمین هفته متوالی با رشد همراه کرد. تولیدات فوریه آمریکا کمترین سطح از نوامبر ٢٠١٤ است. همچنین گزارش بیکرهیوز کاهش (٦ موردی) دکل‌های نفتی را برای دوازدهمین هفته متوالی گزارش داد. گزارش IEA (آژانس بین‌المللی انرژی) به دلیل فشار قیمت‌های پایین نفت بر تولیدکنندگان پرهزینه تر، کاهش تولیدات غیراوپک را بیشتر از گزارش پیشین تخمین زد و تاکید داشت که بخشی از آن به دلیل کاهش تولیدات آمریکا خواهد بود. اما همچنان ذخایر نفت این کشور در بالاترین سطح از ١٩٣٠ قرار دارد. بخشی از تحلیلگران از جمله گلدمن ساکس با توجه به حجم بالای موجودی‌های نفت و کاهش شتاب رشد تقاضا روند صعودی نفت را دور از انتظار می‌دانند.
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۵:۲۰
تعداد بازدید : ۵۳۸