افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به بیش از 61 میلیون تن/ رفع معضل کمبود خوراک

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به بیش از 61 میلیون تن/ رفع معضل کمبود خوراک
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال 1394 با بهره برداری از طرح های جدید به بیش از 61 میلیون تن در سال رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.
به گزارش ایرنا، ایران با برخورداری از مزیت های بی شمار اقتصادی، قصد دارد به قطب بزرگ صنعت پتروشیمی منطقه تبدیل شود و بر این اساس می خواهد تا چشم انداز سال 1404 میزان ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را به 180 میلیون تن در سال افزایش دهد.
ده ها طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارند که با بهره برداری از آنها، ظرفیت تولید محصولات این صنعت به 120 میلیون تن در سال افزایش می یابد؛ و در گام بعدی با تعریف پروژه های جدید، ظرفیت تولید محصولات تا سال 1404 به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید.
پیش بینی می شود برای دستیابی به این هدف، باید 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید از محل منابع داخلی و خارجی جذب شود.

** افزایش تولید محصولات
صنعت پتروشیمی ایران از سال های گذشته با معضل کمبود خوراک مورد نیاز مواجه بوده و در نتیجه، همواره بخشی از ظرفیت اسمی این صنعت خالی مانده است. در سال های گذشته، در فصل زمستان که سرمای هوا، مصرف گاز در بخش خانگی را افزایش می داد، از گاز تحویلی به مجتمع های پتروشیمی کاسته و حتی گاز مورد نیاز این مجتمع ها قطع می شد.
بر این اساس، دولت یازدهم تلاش کرد با بهره برداری از فازهای نیمه کاره پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز کشور را افزایش داده و در نتیجه خوراک بیشتری تحویل مجتمع های پتروشیمی دهد.
در سال 1392حدود ٤٠.٦ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شد، اما با توجه به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش میزان گاز تحویلی به پتروشیمی ها، میزان تولید در سال 1393 با رشد ٩.٦ درصدی به 44.5 میلیون تن رسید.
تولید محصولات پتروشیمی در سال 1394 نیز وضعیت مناسبی داشت، به گونه ای که به دلیل تامین مناسب خوراک، میزان تولید محصولات، از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه به 42.5 میلیون تن رسید که پیش بینی می شود تا پایان امسال از 46 میلیون تن فراتر برود.
همچنین مجموع صادرات محصولات پتروشیمی در 10 ماه نخست امسال به بیش از 17 میلیون تن رسیده که ارزش آن بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد می شود.

** بهره برداری از طرح های جدید 
امسال شماری از طرح های صنعت پتروشیمی که برای مدت طولانی نیمه کاره مانده بودند، تعیین تکلیف شده و روند توسعه آنها به سرعت پیش رفته است که از جمله آنها می توان به طرح PBR/SBR پتروشیمی تخت جمشید با ظرفیت سالانه ٤٨ هزار تن (درحال تولید آزمایشی) اشاره کرد.
همچنین واحد پلی اتیلن سنگین/سبک خطی، پتروشیمی لرستان با ظرفیت سالانه ٣٠٠ هزار تن (در حال تولید آزمایشی) و قطعات ٨، ٩ و ١٠ خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد نیز از جمله طرح های راه اندازی شده صنعت پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون بوده است.
از دیگر طرح های راه اندازی شده در سال ٩٤ می توان به راه اندازی آزمایشی واحد بوتن-١ پتروشیمی مهاباد با ظرفیت سالانه ٣٠ هزارتن، واحدهای یوتیلیتی طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت، فاز دوم الفین یازدهم، پتروشیمی کاویان با ظرفیت ١٠٩٠ هزار تن در سال که آماده راه اندازی است و واحد اسید سولفوریک پتروشیمی ارومیه با ظرفیت سالانه ٥٠ هزارتن اشاره کرد.
طرح های پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی لرستان، فاز دوم خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد، پلی اتیلن سنگین/سبک خطی پتروشیمی مهاباد، فاز یک نیروگاه سرویس های جانبی فاز دوم عسلویه (پتروشیمی دماوند)، فاز دوم الفین یازدهم (پتروشیمی کاویان)، اتیلن گلایکول های عسلویه (پتروشیمی مروارید) و واحد آمونیاک طرح آمونیاک و اوره هفتم (شهدای مرودشت) نیز آماده افتتاح هستند.

** تهیه نقشه راه صنعت پتروشیمی
افزون بر تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی با تکیه بر مطالعات بازار، طرح های توسعه این صنعت بازنگری و اولویت بندی شده و بر این اساس، تهیه برنامه جدید توسعه این صنعت در مراحل پایانی قرار دارد.
برنامه ریزی و پیگیری ساخت شهرک های تخصصی در مناطق جدید و نزدیک آبهای آزاد و دارای قابلیت حضور در بازارهای صادرات در جاسک، چابهار، ایرانشهر و منطقه ویژه انرژی پارسیان و تعیین تکلیف بخش های بالادستی واحدهای پتروشیمی (واحدهای بازیافت اتان و NGL) و امکان افزایش تولید واحدهای کنونی از جمله برنامه هایی هستند که در دستور کار وزارت نفت قرار دارند.
تعریف ١٠ طرح تولید محصولات زنجیره پروپیلن از گاز طبیعی و همچنین استفاده از فناوری های جدید در طرح های توسعه همانند OCM (تبدیل گاز طبیعی به اتیلن)، MTP (تبدیل متانول به پروپیلن)، MTO (تبدیل متانول به الفین ها) و Cyclar (فناوری جدید تولید آروماتیک ها) توسط بخش خصوصی و پیگیری تامین مالی طرح های پتروشیمی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس چین و معرفی طرح ها به بانک های داخلی نیز از دیگر برنامه های وزارت نفت در بخش پتروشیمی بوده است.

** مذاکره با شرکت های بین المللی با هدف جذب منابع مالی و فناوری های جدید
پیشرفت مذاکره ایران و گروه 1+5 و اجرایی شدن برجام در امسال، زمینه حضور و مذاکره شرکت های بین المللی فعال با ایران را فراهم کرد.
این مذاکره ها که با محوریت جذب منابع مالی و فناوری های جدید این صنعت انجام می شود، با استقبال شرکت های خارجی مواجه شده به گونه ای که نمایندگان شرکت های آسیایی، آفریقایی، اروپایی و حتی آمریکایی روانه تهران شده و تمایل خود برای مشارکت با ایران را اعلام کردند. اگرچه هنوز قرارداد نهایی با شرکت های خارجی امضا نشده، اما مذاکره فشرده با شرکت های بین المللی جریان دارد.
«عباس شعری مقدم» مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش به ایرنا گفته بود که نخستین قرارداد صنعت پتروشیمی با شرکت های خارجی را در فروردین سال 95 امضا خواهیم کرد.
وی افزوده بود: باتوجه به پیشرفت مذاکرات، به احتمال زیاد نخستین قرارداد با شرکت های آلمانی امضا خواهد شد.
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۶۶۵