سهم 10 میلیارد دلاری ایران از بازار داخلی اکو

سهم 10 میلیارد دلاری ایران از بازار داخلی اکو
رییس کل سازمان توسعه تجارت، سهم ایران از بازار 330 میلیون نفری اکو (سازمان همکاری های اقتصادی) را در معاملات داخلی این کشورها 10 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این رقم شش میلیارد دلار سهم صادرات ایران به این کشورها است.

'حمید صافدل' در نشستی با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین رخداد منطقه‌ای تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی گفت: نمایندگان اکو و جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی در این رخداد حضوری فعال خواهند داشت.

وی از رخداد منطقه ای تجارت الکترونیکی که قرار است از اول خرداد ماه آینده به مدت پنج روز در کیش برگزار شود، به عنوان نقطه عطفی برای ورود به تجارت الکترونیک بین الملل نام برد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اگر چه رقم مبادلات ایران با 10 کشور عضو اکو قابل توجه نیست، اما به نظر می رسد اصلاح و بهبود برخی فرایندها و سرعت تجارت الکترونیک در افزایش مناسبات بسیار موثر خواهد بود.

ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و افغانستان 10 کشور اعضا اکو به شمار می آیند که سهم این کشورها از اقتصاد جهانی 684 میلیارد دلار است.

صافدل همچنین با استناد به آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) گفت: در حوزه اکو 122 میلیون نفر کاربر الکترونیکی وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه تجارت الکترونیک بین المللی گفت: تجارت الکترونیک را تنها نمی توان در داخل مرزها توسعه داد و باید به رشد آن در عرصه بین الملل توجه کرد.

از نظر این مقام مسئول، اگر چه ممکن است توسعه تجارت الکترونیک در داخل کشور در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد، اما توجه به داخل در دراز مدت هزینه بر است و در عمل قابل دوام نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به مبادلات تجاری میان کشورها و سهم بالای تجارت در تولید ناخالص داخلی باید به تجارت الکترونیک با استاندارهای جهانی وارد شد.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۴:۴۲
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۵