هند آماده امضای قرارداد خط‌ انتقال گاز از ایران است

منابع مطلع در دهلی نو اعلام کردند، هند برای امضای قرارداد خط انتقال گاز از بستر دریا به طول یک هزار و 400 کیلومتر از ایران به غرب این کشور آماده شده است. به گزارش ایرنا، خط انتقال 4.5 میلیارد دلاری گاز ایران از بستر دریای عمان و درعمق 3 هزار و 400 متری اجرا شود. این خط لوله، روزانه 31.5 میلیون متر مکعب گاز را از ایران به بندر گجرات در غرب هند منتقل می‌کند. احداث این خط لوله به هند در واردات مستقیم گاز از ایران بدون نیاز به پاکستان کمک می‌کند. 

562626436346234632523623623462476247624724

روزنامه انگلیسی زبان تریبیون روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت هند در تصمیمی راهبردی قرار است قراردادی برای احداث یک خط لوله انتقال مستقیم گاز از ایران امضا کند. در ادامه این گزارش آمده از این خط لوله گاز زیردریایی در آینده برای انتقال گاز ترکمنستان به این کشور استفاده می‌شود. یک مقام برجسته دولت «نارندرا مودی» به روزنامه تریبیون گفت: دهلی نو برای امضای قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز از ایران به این کشور آماده شده است. وی افزود: با لغو تحریم‌های ایران، مشکلی برای اجرای این خط مهم وجود ندارد. 

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز نیز به نقل از منابع مطلع اعلام کرد هیاتی از شرکت‌های بزرگ خریدار گاز از جمله شرکت‌های گاز هند «گیل» و «ایندین اویل» قرار است هفته جاری با سفر به ایران در خصوص قیمت گاز دریافتی هند از طریق این خط لوله و شرایط دیگر با مقامات ایرانی گفت وگو کنند. 

به گفته این منابع، شرکت‌های هندی به دنبال امضای قراردادی برای مبادله گاز بین ایران و ترکمنستان در شمال و انتقال همان میزان گاز از طریق خط لوله به هند هستند. کارشناسان معتقدند، اجرای این خط انتقال گاز برای امنیت انرژی هند بعد از راه‌اندازی رسمی طرح خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (تاپی) مهم است.

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۶۴۲