محمد حسین برخوردار: واردات به کشور باید در پیک مصرف انجام شود

محمد حسین برخوردار: واردات به کشور باید در پیک مصرف انجام شود
ئیس مجمع واردات خواستار مدیریت فرصت ها در تجارت بین الملل کشور شد و گفت: واردات به کشور باید در پیک مصرف انجام شود.
محمد حسین برخوردار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تجارت خارجی ذاتا آمیخته ای از فرصت ها و چالش ها است. فرصتهایی که شاید بدلیل همزمان شدن فاکتورهای متعدد در فضای بین المللی فقط یکبار پیش روی فعالان اقتصادی قرار گیرد. به همین جهت مدیران اقتصادی کشور باید با حمایت صحیح از فعالان اقتصادی ضریب بهره برداری از فرصتهای پیش رو را افزایش دهند.

وی خود تحریمی بانکها در قبال فعالان اقتصادی را یکی از عوامل فرصت سوزی در عرصه تجارت خارجی خواند و تصریح کرد:یکی از عواملی که موجب تشدید فرصت سوزی ها در بحث تجارت خارجی کشور می شود عدم پشتیبانی لازم در خصوص ارائه تسهیلات،تامین نقدینگی و اعتبارات بانکی است.بنگاه های اقتصادی در شرایطی می توانند از فرصتهای بین المللی خود بیشترین برهبرداری را داشته باشند که بمحض نیاز به امکانات پولی و مالی ،دغدغه خاطری از این بابت نداشته باشند.

برخوردار با اشاره به الزامات اولیه مدیریت واردات خواستار مدیریت هزینه های واردات قانونی شد و افزود:افزایش هزینه یعنی کاهش ضریب بهره برداری از فرصتهای بین المللی.در این نگرش بمنظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه تمام شده ،باید از اتلاف وقت و انرژی در فرایند واردات قانونی و فرصت سوزی جلوگیری شود.بروکراسی کند اداری و تصمیمات غافل گیر کننده نتیجه ای جز افزایش هزینه ناخواسته در بنگاه های اقتصادی ،کاهش توان ریسک پذیری بنگاه ها و درنهایت فرصت سوزی نخواهد داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران از انتظار کشیدن بنگاه های اقتصادی برای تامین ارز ارزان تر بعنوان یک مانع جدی پیش روی فرصتهای برخواسته در فضای تجارت بین المللی یاد کرد و افزود؛از نقطه نظر ملی نوسانات نرخ ارز از آنجا که فعالان اقتصادی را با تردیددر معامله مواجه می سازد میتواند نظام تامین کالا در کشور را دچار اخلال کند.

وی یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش ضریب بهره برداری از فرصتها را توسعه بازار رقابتی دانست و افزود: به وضوح روشن است که در شرایط رقابتی، رفتار فعالان اقتصادی مبتنی بر استفاده از فرصتهای تجاری موجب تامین کالای بهتر و با قیمت مناسب تر خواهد شد.هر چه از فرصتهای بین المللی بهتر استفاده کنیم ارزش افزوده بیشتری را به داخل کشور انتقال داده ایم.

برخوردار در ادامه جریان سالم ،شفاف و روان اطلاعات را یکی از مهمترین نیازهای یک بنگاه اقتصادی برای تسریع فرایند تصمیم گیریهای فرصت آفرین دانست و اضافه کرد:آنچه که همه واردکنندگان به آن وابسته اند ،قرار گرفتن در مجرای اطلاعات است. و هر گونه دست انداز در مسیر گردش اطلاعات،نتیجه ای جز افزایش ریسک تجارت و طبعتا خروج سرمایه ها از فعالیتهای مولد نخواهد داشت.

برخوردار در پایان از مدیریت فرصت ها در تجارت بین الملل کشور بعنوان راهکاری مناسب برای کنترل گرانی ها در بازار داخلی نام برد و تاکید کرد: مسلما بهترین راهکار برای کاهش قیمت ها در بازارهای داخلی بهره برداری تام از فرصتهای بین المللی است. این موضوع هم در مبحث واردات صادق است و هم در حوزه صادرات.زمانی‌که فصل تولید باشد، صادرات از طریق انتقال کالای بیش از نیاز بازار داخلی به بازارهای خارجی می تواند برای کشور ارزش افزوده مناسب ایجاد کند و در پیک مصرف نیز افزایش قیمت در بازار داخلی با واردات به موقع جبران می‌شود.

۲ خرداد ۱۳۹۱ ۲۱:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۰۷۱