موضع‌ گیری سعودی‌ها، قیمت نفت را کاهش داد

معاون ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد این کشور تنها در صورت مشارکت ایران و سایر تولید‌کنندگان عمده نفت خام، میزان تولید خود را محدود خواهد کرد.

اظهار نظر اخیر این مقام سعودی در حالی صورت می‌پذیرد که ایران که قصد دارد از فضای ایجاد شده در اثر رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت انرژی این کشور استفاده کند، پیش‌تر اعلام کرده است در برنامه کاهش تولید نفت که قرار است در تاریخ 17 آوریل سال جاری میلادی طی کنفرانسی در دوحه به بحث گذاشته شود، شرکت نخواهد کرد و قصد دارد با افزایش تولید، سهم از دست رفته خود از بازار را مجددا به دست آورد.

76534734734623562323626234625352362373

در همین راستا محمد بن سلمان معاون ولیعهد سعودی اعلام کرد: «در صورتی که ایران، ونزوئلا، روسیه، کشورهای عضو اوپک و سایر تولید‌کنندگان عمده نفت در جهان در برنامه کاهش تولید مشارکت کنند، ریاض نیز تولید نفت خود را محدود خواهد کرد.» 

پس از موضع‌گیری این شاهزاده سعودی کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند این مسئله امیدها را برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی کمرنگ کرده است. در این چارچوب و در پی اعلام موضع اخیر ریاض، قیمت شاخص نفتی برنت به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد و بدبینی نسبت به هرگونه توافق برای کاهش تولید در بازار افزایش یافته است. 

لازم به ذکر است که پیش از این بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام اوپک یعنی عربستان سعودی و روسیه به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان عمده غیر‌عضو اوپک بر سر کاهش تولید نفت به توافق رسیدند اما اعلام کردند که توافق مذکور به مشارکت سایر کشورهای تولید‌کننده عضو و غیر‌عضو اوپک مشروط خواهد بود.

در حالی که بدبینی‌ها نسبت به مشارکت تمامی کشورهای تولید‌کننده نفت خام در طرح مذکور افزایش یافته است، قطری‌ها که به‌زودی میزبان کنفرانسی در رابطه با طرح کاهش تولید نفت خواهند بود، معتقدند، 15 کشور عضو اوپک و سایر کشورهای تولید‌کننده غیر‌عضو که حجمی معادل 73 درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند موافقت خود را برای پیوستن به طرح کاهش تولید ابراز کرده‌اند. 

با وجود توافق اخیر روسیه و عربستان سعودی برای کاهش تولید، محمد بن سلمان اعلام کرد، عربستان از آمادگی لازم جهت مواجهه با نفت ارزان در بلند‌مدت برخوردار است. وی در این رابطه اظهار داشت: «من معتقدم که کاهش شدید قیمت نفت خام در بازار تهدیدی برای ما نخواهد بود.»

تلاش کشورهای تولید‌کننده نفت برای کاهش تولید و افزایش قیمت در حالی صورت می‌پذیرد که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که ایران پس از توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های عمده جهانی و لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده بر صنعت انرژی این کشور و با استفاده از ظرفیت میادین نفتی فعلی خود، ظرف مدت یک سال حجمی معادل 500 هزار بشکه نفت خام را به تولید روزانه خود اضافه خواهد کرد، اما توسعه میادین نفتی جدید این کشور فرآیندی زمان بر خواهد بود.

در راستای موضع سرسختانه سعودی‌ها در قبال کاهش تولید نفت خام، ولیعهد عربستان از برنامه کشورش برای تاسیس یک صندوق مستقل به منظور کنترل درآمد 2 تریلیون دلاری این کشور و کاهش وابستگی اقتصاد آن به درآمد نفتی خود خبر داد. گفتنی است فروش 5 درصد از سهام شرکت ملی نفت عربستان «آرامکو» در همین راستا صورت خواهد پذیرفت.

۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۴۲۱