٣٠٠ رابطه کارگزاری بانکهای ایرانی با خارجی برقرار شد

٣٠٠ رابطه کارگزاری بانکهای ایرانی با خارجی برقرار شد
مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی از روند مبادلات سوئیفت در این بانک خبر داد و گفت: ٣٠٠ رابطه کارگزاری با بانکهای خارجی برقرار شده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسین یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی، امروز (دوشنبه، ١٦ فروردین ماه) با اشاره به بازگشایی سوئیفت گفت: هرچند اکنون ٣٠٠ رابطه کارگزاری با شبکه بانکی بین‌المللی برقرار شده، اما این رقم در زمان تحریم شاید به اندازه تعداد انگشتان دستها نبوده است.

وی افزود: با نگاه اجمالی به ایجاد روابط کارگزاری، موفقیت بانکها در این زمینه قابل مشاهده است، براساس گزارشها حتی در برخی از حوزه ها ضوابط کارگزاری با بانکهایی ایجاد شده که پیش از تحریم نیز با آنها ارتباطی نداشته‌ایم.

رئیس گروه کاربران سوئیفت کشوری، همچنین از کاهش هزینه مبادلات پس از برقراری روابط کارگزاری و بهره‌گیری از پیام رسان سوئیفت خبر داد و تصریح کرد: در برخی از رسانه ها به دلیل ناآگاهی از موارد مربوط به ضوابط کارگزاری بانکی با زیرمجموعه ها، این روابط کارگزاری با سوئیفت اشتباه گرفته می‌شود.

یعقوبی عنوان کرد: سوئیفت یک سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که همانند تلفن و تلکس کارایی دارد و در اختیار بانکها برای انجام روابط مالی در شبکه بین‌الملل قرار می‌گیرد، همچنین ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس اقدامهای بعدی انجام شود.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: بانکی که خواستار فعالیت در عرصه بین‌الملل است، ابتدا باید با مطالعه و سپس جمع بندی، بانکها را برای برقراری روابط کارگزاری انتخاب کند و بعد از ایجاد این روابط، فعالیت را به مرحله اجرا دربیاورد.

وی گفت: سوئیفت تنها کار مخابره را انجام می‌دهد و در همین حال ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس از سوئیفت استفاده کرد، در متن برجام تصویب شد که پس از اجرای همه فعالیتهای بانکی بین‌المللی، استفاده از ابزارهایی همانند سوئیفت امکان پذیر باشد، بنابراین سوئیفت جزو نخستین نتایج و آثار مثبت برجام بود.

یعقوبی با بیان این که در جریان تحریم به جز چند بانک غیرتحریمی، بقیه بانکها از سوئیفت محروم بودند، افزود: در جریان تحریم روابط کارگزاری به صورت کامل وجود نداشت و نقل و انتقالات با هزینه بالا انجام می‌شد.

رئیس گروه کاربران سوئیفت کشوری تصریح کرد: هم اکنون دو تا سه بانکی که در فهرست تحریم قرار دارند به سوئیفت متصل نیستند و بقیه بانکها این سیستم پیام رسان را دارند.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با یادآوری این که ٢٩ بانک ایرانی در سوئیفت فعالند، افزود: بانک مرکزی تلاش دارد استفاده از این پیام رسان را برای دو تا سه بانک قرار گرفته در فهرست تحریم، محقق سازد.

وی با تاکید بر این که مسائل و امور بانکی بین‌المللی در ادبیات استاندارد به صورت محرمانه است و در هیچ جای دنیا روابط بانکی اعلام نمی‌شود، عنوان کرد: با توجه به این که در شرائط حساس هستیم مثالی در این مورد اعلام می‌شود، بر همین اساس حساب ایران نزد بانک مرکزی ایتالیا باز و از طریق سوئیفت پول منتقل شده است و ما بستانکار از بانک مرکزی این کشور هستیم.

۱۶ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۹۷۷