امضای چند قرارداد مهم نفتی در ماه های آینده

امضای چند قرارداد مهم نفتی در ماه های آینده
در آیین امضای موافقتنامه سه میدان نفتی آلفا، توسن و بندکرخه وزیر نفت از عقد چند قرارداد مهم نفتی در ماه های آینده خبر داد و گفت: با مذاکرات خوب انجام شده، بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری داخلی، طرف این قراردادها خواهند بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی بعدازظهر رو سه شنبه 2 خرداد در آیین امضای موافقتنامه سه میدان نفتی آلفا توسن و بندکرخه اظهار کرد: یکی از راه های تامین منابع مالی پروژه های نفتی مشارکت شرکت های داخلی است که سرمایه های مناسبی دارند؛ از این رو با مذاکراتی که با این شرکت ها انجام داده ایم موفق شدیم توجه برخی از آنها را به سرمایه گذاری در صنعت نفت جلب کنیم.
وی به امضای موافقتنامه این میدان ها اشاره کرد و گفت: توسعه دو مورد از این میدان ها از سوی قرارگاه خاتم الاوصیا و یک مورد دیگر از سوی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح انجام می شود که نمونه خوبی برای حضور شرکت ها و سرمایه گذاران داخلی در پروژه های نفت است. وزیر نفت درباره حمایت های بی دریغ رئیس جمهوری از صنعت نفت گفت: گام دیگر صنعت نفت برای تامین منابع مالی پروژه ها، مذاکره با موسسه های مالی و اعتباری و بانک های داخلی است.
همچنین امروز با حضور وزیر نفت توافقنامه طرح توسعه میدان های توسن و آلفا واقع در خلیج فارس میان شرکت نفت فلات قاره و قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا امضا شد.
بر اساس این گزارش: این موافقتنامه به منظور انجام مطالعات پایه طرح توسعه میدان های آلفا و توسن و ارائه پیشنهاد فنی و مالی میان مهندس محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و مهندس محمدرضا پسندیده، رئیس هیئت عامل قرارگاه خاتم الوصیا امضا شد.
به گزارش خبرنگار خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران: تفاهمنامه طرح توسعه این میدان ها پیش از این در 23 تیر سال گذشته به امضا رسیده بود.
توسعه میدان آلفا به عنوان یک سکوی اقماری میدان رسالت و تولید 5 هزار بشکه نفت خام و انتقال به سکوی رسالت و ارزیابی نهایی توسعه و تولید انجام خواهد شد.
حفاری 4 حلقه چاه از یک سکوی 6 شیاره، انتقال نفت خام این میدان به میدان رسالت با استفاده از خط لوله زیردریایی به طول تقریبی 25 کیلومتر و قطر 10 تا 12 اینچ خواهد بود و میدان نفتی آلفا با ظرفیت تولید تقریبی 7 هزار تا 10 هزار بشکه در روز به عنوان کوچکترین میدان نفتی منطقه لاوان شناخته می شود. این میدان در فاصله 15 کیلومتری میدان رسالت واقع شده است. نفت درجای اولیه این میدان حدود 80 میلیون و نفت قابل استحصال آن 12 میلیون بشکه براورد می شود همچنین میدان نفتی توسن نیز در جنوب غربی جزیره قشم قرار دارد که تا مرز دریایی شمال امارات متحده عربی نیز گسترش یافته است.
براساس این گزارش: شرکت پتروبراس برزیل عملیات اکتشافی این میدان را که پیش بینی می شود ۴۰۰ میلیون بشکه ذخیره درجا دارد، انجام داده است و برآورد می شود که ۲۵ درصد از این ذخیره در افق ایلام قابل استحصال باشد و میدان نفتی توسن در جنوب غربی جزیره قشم قرار دارد که تا مرز دریایی شمال امارات متحده عربی نیز گسترش یافته است وشرکت پتروبراس برزیل عملیات اکتشافی این میدان را که پیش بینی می شود ۴۰۰ میلیون بشکه ذخیره درجا دارد، انجام داده است و برآورد می شود که ۲۵ درصد از این ذخیره در افق ایلام قابل استحصال باشد.
میدان نفتی آلفا با ظرفیت تولید تقریبی 7 هزار تا 10 هزار بشکه در روز به عنوان کوچکترین میدان نفتی منطقه لاوان شناخته می شود. این میدان در فاصله 15 کیلومتری میدان رسالت واقع شده است و میدان نفتی بند کرخه نیز در ۲۰ کیلومتری شمال غربی اهواز در بلوک مهر قرار گرفته است.
طبق این گزارش: سابقه عملیات اکتشاف این میدان به سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد، که با انجام عملیات لرزه نگاری دوبعدی، نقشه ساختمانی میدان مشخص و سپس حفاری چاه بی. کا.اچ.۱، با هدف شناسایی توان هیدروکربوری در سازند آسماری میدان اجرا شد و به دلیل اینکه چاه مورد نظر فاقد هیدروکربور ارزیابی و عملیات اکتشاف متوقف شد.
شایان ذکر است: در سال ۱۳۸۶ نیز به منظور تحقیق در کوهانک شمالی ساختمان اصلی میدان نفتی بند کرخه، چاه جدید بی. کا.اچ.۴ ، با هدف تحدید توصیف مخزن ایلام، حفاری شد که پس از انجام آزمایش‌های لازم و تجزیه و تحلیل نتایج، مشخص شد که افق سروک این میدان دارای نفت و امکان تولید حداقل ۵۰۰ بشکه در روز است، ولی با عملیات حفاری لایه‌های پایین تر این سازند، به نظر می‌رسد گنبد میانی میدان نیز دارای حجم قابل توجهی هیدروکربور باشد، که تا انجام حفاری چاه جدید و آزمایش‌های تولید، اظهارنظر قطعی درباره میزان نفت و خصوصیات این سیال امکان پذیر نیست.
با توجه به مطالعات صورت گرفته میزان نفت درجای این میدان حدود ۴ میلیارد بشکه برآورد شده است که در صورت اثبات وجود نفت در گنبد میانی، به این رقم افزوده خواهد شد.
عملیات توسعه میدان نفتی بند کرخه در دو مرحله پیش بینی شده است، مرحله اول شامل ارزیابی و توصیف میدان است که عملیات لرزه نگاری سه بعدی، حفاری دو حلقه چاه توصیفی جدید و تعمیر و تکمیل یک ام. دی. پی و حلقه چاه موجود، مطالعات جامع میدان، تهیه و تولید زودهنگام از میدان را در برمی گیرد.
مرحله دوم نیز که پس از انجام مطالعه و بررسی نتایج مرحله قبل انجام می شود شامل عملیات توسعه نهایی و بهره برداری کامل از میدان است./
۲ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۴۵۴