«فرزاد بی» و پتروشیمی محور مذاکره دو کشور

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند شنبه آینده (21فروردین) برای دیدار با مقام‌های ایرانی وارد تهران می‌شود. میدان گازی «فرزاد بی»، خرید نفت از ایران و سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی مهم‌ترین محور مذاکره مقامات ایرانی با وزیر نفت هند خواهد بود. امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام محورهای مورد مذاکره میان دو کشور به شانا گفت: مذاکره درباره میدان گازی «فرزاد بی» ‌اندکی زمان‌بر است و تاکید کرده که مذاکرات این میدان را شرکت نفت و گاز پارس انجام می‌دهد.

علی‌اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس نیز با بیان اینکه مذاکرات فنی با هندی‌ها برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی»‌ همچنان ادامه دارد، به شانا گفت: امکان دارد توسعه میدان در قالب قراردادهای IPC انجام شود. شرکت نفت وگاز پارس نیز در این مذاکرات حضور دارد؛ ضمن اینکه طی ماه‌های گذشته نیز جلساتی با طرف هندی دراین باره برگزار شده بود.

537344573452462362462347347474374224734

وی با اشاره به مذاکره‌های صورت گرفته با شرکت او ان جی سی هند، تصریح کرد: قراردادی که در گذشته با شرکت هندی برای اکتشاف و توسعه میدان فرزاد بی‌منعقد شده بود بیع متقابل بود اما این امکان وجود دارد که قرارداد در قالب IPC اجرا شود.

کنسرسیومی به رهبری شرکت او ان جی سی ویدش، بخش سرمایه‌گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (او ان جی سی) در سال ٢٠٠٨ میلادی میدان گازی «فرزاد بی»‌ را در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کرد. این کنسرسیوم که شرکت‌های اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم‌اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد بی» ‌است.

وزیر نفت هند در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت‌وگو می‌کند. دارمندرا پرادهان یکشنبه (٢٢ فروردین ماه) در سفری به چابهار از محل احداث پتروشیمی از سوی شرکت‌های هندی برای تولید کود شیمیایی بازدید و پس از آن ایران را ترک می‌کند.

هند بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران پس از چین است. این کشور همچنین علاقه‌مند به حضور در بخش‌های مختلف انرژی ایران از جمله توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی است.

۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۸۹۶