دولت مصوبه کاهش طبقات تعرفه را نقض کرد

دولت مصوبه کاهش طبقات تعرفه را نقض کرد
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت با دستورالعمل واردات کالاهای اولویت ۱۰ با پرداخت ۲ برابر سود بازرگانی، مصوبه کاهش طبقات تعرفه را نقض کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس مصوبه هیئت وزیران و با ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور با ارز متقاضی و پرداخت 2 برابر سود بازرگانی واردات کالاهای لوکس و غیرضرور (اولویت گروه 10) در سال اقتصاد مقاومتی از اول فروردین مجاز اعلام شد.
در این‌باره نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این ابلاغیه اظهار داشت که دولت با این دستورالعمل، مصوبه خود درباره کاهش طبقات تعرفه‌ای را نقض کرده است.
پدرام سلطانی با تصریح اینکه کالاهای گروه 10، کالاهای قاچاق‌پذیر هستند، افزود: ممنوعیت ورود آنها به قاچاق کمک می‌کند.
سلطانی با بیان اینکه اگرچه واردات این‌گونه کالاها با پرداخت دو برابر سود بازرگانی تعیین شده اما به‌دلیل 2 برابر شدن تعرفه واردات آنها درنهایت تعداد طبقات تعرفه‌ای به 16 ردیف افزایش پیدا می‌کند در حالیکه بنابر مصوبه دولت در سال جاری تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 به 8 کاهش پیدا کرده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تا آنجا که اطلاع دارم کارشناسان، مدیران دستگاه‌های دولتی و اعضای کمیسیون ماده یک همگی موافق دو برابر شدن تعرفه واردات کالاهای گروه 10 بوده‌اند اما به این صورت که اگر کالایی نیاز به تعرفه بالاتر داشت در ردیف بالاتر بنشیند که در این صورت تعداد طبقات تعرفه‌ از عدد 8 بالاتر نمی‌رفت ولی به‌رغم هم نظر بودن مدیران دولتی در این‌باره باید پرسید که چگونه این مصوبه از کمیسیون ماده یک سر بر آورده است؟  
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: تعداد طبقات تعرفه تا پایان دولت یازدهم باید به عدد 6 برسد اما هم‌اکنون و با ابلاغ آزادسازی واردات کالاهای گروه 10 با سود بازرگانی دو برابری،‌ به عدد 16 افزایش پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد میزان واردات این کالاها در سال گذشته بسیار پایین است اما ورود قاچاق آنها ادامه دارد بنابراین با دو برابر شدن دریافتی سود بازرگانی هم در عمل به قاچاق آنها کمک می‌شود چراکه هزینه واردات رسمی بیش از قاچاق این نوع کالاهای بوده و با عدم استقبال بازرگانان از این میزان تعرفه نه‌تنها برای دولت درآمدی نخواهد داشت بلکه مشوقی برای واردات غیرقانونی آنها نیز است.
گفتنی است پیش از این تقی محمدیان، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفته بود: طبق مصوبه هیات دولت از ابتدای سال 95 تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 طبقه به 8 طبقه کاهش یافته و میزان تعرفه نیز از 5 تا 55 درصد حساب می‌شود. طبق مصوبه هیات دولت در سال جاری طبقات تعرفه‌ای از حداقل 5 درصد آغاز و حداکثر تعرفه دریافتی نیز  55 درصد است و تعرفه 10، 15، 20، 26، 32 و  40 درصد نیز دیگر طبقات تعرفه‌ای در سال 95 خواهد بود. هر سال نظام تعرفه‌ای مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در قالب کتاب مقررات صادرات و واردات منتشر می‌شود؛ در سال 94 نیز طبقات تعرفه‌ای از 14 به 10 طبقه کاهش یافته بود. همچنین در سال 96 طبقات تعرفه‌ای به 6 طبقه می‌رسد.
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۹۹۸