تغییر قیمت خوراک مایع به نفع صنعت پتروشیمی

تغییر قیمت خوراک مایع به نفع صنعت پتروشیمی
مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: پتروشیمی ها همچنان در لیست صنایع پربازده بازار هستند و تغییر قیمت خوراک مایع این کارخانه ها تاثیری در سودآوری سهام این گروه ندارد و تغییر قیمت خوراک معمولا برای شرکت هایی که از خوراک مایع استفاده می کنند قابل اهمیت است .


سید رحیم شریف موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تعدادی از شرکت ها درصدی از خوراک مایع استفاده می کنند، اظهار داشت: تغییر قیمت خوراک معمولا برای شرکت هایی که از خوراک مایع استفاده می کنند قابل اهمیت است .

وی با تاکید بر این که خوراک پتروشیمی ها از دو بخش تشکیل شده است، اظهار داشت: یک بخش کارخانه هایی هستند که از خوراک گاز استفاده می کنند و بخش دوم هم کارخانه هایی هستند که از خوراک مایع استفاده می کنند.
مدیرعامل پتروشیمی مارون با بیان اینکه قیمت خوراک مایع مثل نفتا تا امروز منهای 5 درصد فوب بود، خاطرنشان کرد: طبق رایزنی های صورت گرفته قرار بود این قیمت به منهای 15 درصد فوب برسد که به معنی 85 درصد قیمت فوب برآورد می شود.
وی با اشاره به تعدیل قیمت خوراک مایع پتروشیمی ها به 90 درصد قیمت فوب تصریح کرد: این 5 درصد به معنی تعدیل مثبت برای پتروشیمی هایی است که خوراک مایع استفاده می کنند.
مدیرعامل پتروشیمی مارون با اشاره به شرکت هایی که خوراک گاز استفاده می کنند، اظهار داشت: برای قمیت گذاری، قانونگذار کمی دست بسته عمل می کند به طوری که نمی تواند برای گاز به دلیل مصارف بالایی که دارد قیمت گذاری بالایی انجام دهد .
موسوی با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت های پتروشیمی از جمله فناوران، زاگرس و... از گاز طبیعی استفاده می کنند، اظهار داشت: با توجه به این موضوع تکلیف روشنی برای تعیین قیمت گاز وجود ندارد .
وی با بیان اینکه قمیت خوراک مایع هم اکنون 95 درصد فوب است افزود: بر این اساس مقرر شده ظرف برنامه 5 ساله پنجم این قیمت به 90 درصد فوب برسد.
مدیر عامل پتروشیمی مارون با تاکید بر اینکه پرداخت قیمت خوراک بر اساس 90 درصد فوب به نفع پتروشیمی هاست، اظهار داشت: این قیمت گذاری به نفع پتروشیمی هاست البته شرکت های پتروشیمی انتظار حمایت بیشتری داشتند.
موسوی در تشریح وضعیت سهام شرکت های پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جو حاکم بر بازار بر اساس انتظار ناشی از نتایج مذاکرات شکل گرفته است.
وی با اشاره به عملکرد مناسب شرکت های پتروشیمی در شرایط تحریم گفت: با توجه به این موضوع جای نگرانی برای سهام این گروه وجود ندارد، چراکه شرکت های پتروشیمی در شرایط تحریم هم عملکرد مناسبی داشتند./

۲ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۳۸۴