اندونزی، سه محموله گاز از ایران وارد می‌کند

شرکت نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) قصد واردات سه محموله گاز مایع (ال. پی. جی) از ایران را دارد و در حال مذاکره برای حل مشکل فرآیند پرداخت مالی برای تحقق این خواسته است.

به گزارش ایرنا، تارنمای «کاتادیتا» روز جمعه به نقل از «دانیل پوربا» معاون پرتامینا در بخش زنجیره عرضه یکپارچه اعلام کرد برای حل مشکل فرآیند پرداخت هزینه خرید این محموله‌های گاز از ایران مذاکرات آغاز شده است. وی گفت به دلیل این مشکل شرکت نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) تاکنون قادر به واردات نفت خام و گاز از ایران نشده است و جهت حل این مشکل با ایران در حال مذاکره است. این مقام پرتامینای اندونزی مشکل اصلی را نظام پرداخت عنوان کرد و گفت که همه بانک‌ها قادر به تسهیل انجام این نوع معاملات نیستند. 

73462346512351235236236234734734734

تارنمای «کاتادیتا» نوشت: گاز مایع وارداتی از ایران برای تامین نیازهای داخلی اندونزی که قادر به تولید این گاز نیست، اهمیت دارد. اندونزی به منظور تامین نیاز داخلی خود باید 60 درصد از گاز مایع مورد نیاز خود را از خارج وارد کند و میزان واردات نیز با توجه به افزایش مصرف، در سال‌های آینده روند صعودی خواهد داشت. مصرف گاز مایع در اندونزی سال گذشته به 7میلیون تن رسید که حدود 5میلیون و 560 هزار تن از آن یارانه‌ای بود. 

جاوای غربی یک از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز مایع است که میزان مصرف آن در سال گذشته به یک میلیون و 160 هزار تن رسید. براساس پیش‌بینی‌ها، مصرف گاز مایع اندونزی در سال جاری به 7میلیون و 800 هزار تن افزایش می‌یابد. «سودیرمان سعید» وزیر انرژی اندونزی نیز تاکید دارد، خرید گاز مایع از ایران بهترین گزینه برای اندونزی است. وی گفت، شرکت پرتامینا در خرید گاز مایع تخفیف می‌گیرد و میزان آن 25دلار زیر قیمت بازار است. 

شرکت نفت و گاز اندونزی همچنین در تلاش برای خرید نفت خام از شرکت‌های داخلی این کشور است و امیدوار است از برخی شرکت‌های داخلی تا سه ماهه دوم امسال، 200 هزار بشکه نفت در روز خریداری کند. پرتامینا به دلیل استفاده از نفت‌های گوناگونی که در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد و برای تامین سوخت به دنبال اجاره پالایشگاه از کشورهایی مانند هند، کره جنوبی، ژاپن، چین و سنگاپور است تا بتواند نسبت به تصفیه نفت‌های گوناگون اقدام کند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۴۷۲