انجام یک سوم مبادلات ایران و ترکیه با پول‌های ملی دو کشور

انجام یک سوم مبادلات ایران و ترکیه با پول‌های ملی دو کشور
وزیر توسعه ترکیه گفت، یک سوم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه اکنون به لیره ترکیه و ریال ایران انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی صباح، سودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه گفت، یک سوم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه اکنون به لیره ترکیه و ریال ایران انجام می شود.

تجارت با ارزهای داخلی به جای دلار آمریکا به سود کشورهای داد و ستد کننده است زیرا مانع از ضررهای ناشی از نوسانات نرخ ارز شده و هزینه های تجارت را کاهش می دهد.

ییلماز در نشست کمیسیون مشترک اقتصاد دو کشور که در شهر قونیه برگزار شد گفت: «ما پیشرفت های عظیمی به دست آورده ایم و تمایل داریم که در دوره بعدی این پیشرفت ها را افزایش دهیم. ما همچنان به آسان تر کردن تجارت از طریق افزودن 30 محصول دیگر به پروتکلی که امروز امضا خواهیم کرد ادامه خواهیم داد.»

ایران و ترکیه به صورت منظم، موافقتنامه تجاری خود را با امضای پروتکل های جدید و افزودن محصولات جدید به فهرست کالاهای مبادله ای بین دو همسایه به روز رسانی می کنند.

ییلماز افزود: «ترکیه حجم مبادلات تجاری خود با ایران را در زودترین زمان ممکن افزایش خواهد داد. این در حالی است که سطح صادرات در ماه مارس شاهد افزایش بود. در سال 2015، حجم مبادلات تجاری ما 10 میلیارد دلار بود و ما به دنبال رساندن آن به سطح 30 میلیارد دلار خواهیم بود.»

صادرات ترکیه به ایران در ماه گذشته میلادی با رشد 0.3 درصدی مواجه بود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران گفت، مسائل مربوط به ارتباطات بانکی حل شده است.

۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۱۸