روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
غلبه فضای اصلاحی بر بورس 
دیروز شاخص کل بورس با افت ٩٩ واحدی (١٢/ ٠ درصدی) همراه شد. در سه ماه پایانی سال گذشته، شاهد رشد ٣٠ درصدی شاخص کل و ورود ١٥٠٠ میلیارد نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بورس بودیم. اما از ابتدای فروردین با کند شدن رشد شاخص و قرار گرفتن در فاز اصلاحی، بخشی از این نقدینگی از بورس خارج شد. با ثبت رشدهای پرشتاب در ماه‌های پایانی سال ٩٤، بخشی از رشدهای مورد انتظار پیش خور شده است. به نظر می‌رسد تا انعکاس اثر واقعی خوش‌بینی‌های موجود، مانند اثر گشایش‌های بین‌المللی، در صورت‌های مالی شرکت‌ها فضای اصلاحی سهام را شاهد باشیم. بر این اساس، علاوه بر فاز اصلاح قیمتی، اصلاح زمانی سهام نیز مورد انتظار است. با وجود انتظار برای ادامه روند اصلاحی بازار، چشم‌انداز روشنی که فعالان برای آینده بورس متصور هستند مانعی قدرتمند در برابر خروج نقدینگی از بورس است. 

بازار ارز
نوسانات دلار زیر سطح مقاومتی 
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی به نرخ ٣٤٨٥ تومان معامله شد. رشد قیمت اونس طلا افزایش قیمت سکه را به دنبال داشت. در ساعات ابتدایی معاملات، رابطه الاکلنگی ارز و سکه بر نرخ دلار فشار وارد کرد. حمایت عوامل بنیادی از نرخ دلار چشم انداز رشد دلار را در میان معامله‌گران آتی ایجاد کرده و عامل حمایت از نرخ دلار بود. در این شرایط، همچنان شاهد مقاومت سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی در برابر دلار هستیم. همچنین، انتظار افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها مانعی در برابر رشد پایدار دلار است. با این وجود، به‌طور سنتی تقاضای واقعی ارز برای سال جدید از اوایل اردیبهشت وارد بازار می‌شود؛ امری که می‌تواند از نرخ دلار حمایت کند. این موضوع در کنار انعکاس عوامل بنیادی در بازار ارز می‌تواند به رشد نرخ دلار کمک کند. 

بازار سکه
اهرم اونس برای سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٦ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ٣١ هزار تومان معامله شد. با انعکاس رشد قیمت اونس در بازار داخل شاهد افزایش قیمت سکه بودیم. رشد هفتگی ٤/ ١ درصدی اونس طلای جهانی خوش‌بینی‌ها را به ادامه رشد قیمتی این فلز گرانبها افزایش داده است. بنابراین با وجود افت اندک نرخ دلار شاهد بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم (رشد مقدار حباب به سطح ١٠ هزار تومان). چشم انداز ضعف اقتصاد جهانی در کنار مسائل ژئوپلیتیک عامل پیدایش خوش‌بینی نسبت به قیمت طلای جهانی است. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، شاهد نوسانات آرام آن زیر سطح ٣٥٠٠ تومانی هستیم. در این شرایط، فشار عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها مانعی در برابر رشد پایدار دلار است. 

بازار طلای جهانی
تقاضای محافظه‌کارانه با ضعف اقتصاد جهانی
هر اونس طلا با رشد هفتگی ٤/ ١ درصدی همراه شد (بیشترین رشد در ٥ هفته اخیر). روز جمعه شاخص دلار به کمترین میزان از ژوئن رسید (عامل حمایت از اونس). اما رشد بازارهای سهام با افزایش قیمت نفت، مانع از رشد شدید اونس شد. با این وجود همچنان چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی و تردیدها برای کارآیی سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی در مقابله با این موضوع، تقاضای محافظه‌کارانه در بازار طلا را افزایش داده است. در این خصوص، ین (به‌عنوان ارز امن برای سرمایه‌گذاری) به بیشترین سطح در ١٧ ماه گذشته رسیده است. صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو و اظهارات جنت یلن بر احتیاط این نهاد برای افزایش نرخ بهره تاکید داشت. با این وجود آمارهای مناسب اقتصاد آمریکا چشم‌انداز ٢ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری را نگه داشته است که می‌تواند بر اونس فشار وارد کند. 

بازار اوراق مسکن
ثبات نسبی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد ١/ ٠درصدی همراه شدند. همچنان تقاضا از «تسه»ها حمایت می‌کند؛ اما افزایش انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، عامل فشار بر این اوراق است. بنابراین برآیند این عوامل ثبات نسبی «تسه»ها را رقم زده است. افزایش سقف وام برای زوج‌های خانه اولی و کاهش نرخ سود اسمی از جمله اقدامات دولت برای تقویت تقاضا در راستای خروج مسکن از رکود ٣ ساله است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی در سطح ٢٢ درصد تثبیت شده است. کارشناسان همچنان بر بالا بودن نرخ سود تاکید دارند. در این زمینه وزیر راه و شهرسازی بر افزایش مدت زمان بازپرداخت وام تاکید داشت. این عوامل خوش‌بینی‌ها نسبت به خروج مسکن از رکود در نیمه دوم ٩٥ را افزایش داده است. 

بازار نفت
بیشترین رشد در ٥ هفته
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ٨ درصدی (بیشترین رشد از اسفند) به قیمت ٧٢/ ٣٩ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا و افت شاخص دلار، روز جمعه رشد ٢ درصدی قیمت نفت را رقم زد (بیشترین از فوریه). گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) از کاهش تولیدات آمریکا در ١٠ هفته از ١١ هفته اخیر، در کنار کاهش ٨ موردی تعداد دکل‌های نفتی طبق گزارش بیکرهیوز، خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا را تقویت کرده است. تعداد دکل‌های نفت آمریکا در کمترین سطح از ٢٠٠٩ قرار گرفت. بر این اساس، گلدمن ساکس رشد قیمت نفت تا سطح ٥٥ دلار را برای سال ٢٠١٧ پیش‌بینی کرده است. همچنان نگاه‌ها به نشست ١٧ آوریل دوحه است. رشد تولیدات عراق و روسیه در ماه‌های اخیر و تلاش ایران برای بازیابی سهم بازار خود، امید به این توافق را کمرنگ کرده است.
۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۱۰۳