سرازیر شدن ۳هزار میلیارد تومان سرمایه ایران به جیب ۴همسایه عرب در هر22 روز

سرازیر شدن ۳هزار میلیارد تومان سرمایه ایران به جیب ۴همسایه عرب در هر22 روز
هر 22 روز یکبار چهار کشور امارات،عربستان،عراق‌ و قطر یک میلیون و صد و سه هزار بشکه نفت بیشتر از ایران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت100دلار فروخته شود در مدت 22روز سه هزار میلیارد تومان پول ایران را غارت می کنند.
در روزهای داغ شهریور ماه سال گذشته ، خبر داغی نقل تمام محافل سیاسی و اقتصادی جامعه شده و آن خبر کشف اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور بود. این خبر در ابتدا بسیار عجیب و غیرقابل باور می‌نمود،اما تأیید مسئولان بانکی کشور همگان را در شوک فرو برد و دل هر ایرانی را به درد آورد که جا دارد تمام مسئولین از تکرار چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنند.

با مقایسه و کنار هم قرار دادن چند آمار نفتی به این نتیجه می رسیم که هر 22 روز سه هزار میلیارد تومان از سرمایه ملت ایران کسر می شود و این امر با سکوت تلخ مسئولان مواجه شده است.

هنگامی که در مبحث نفت و گاز، سخن از موقعیت جغرافیایی ایران می‌شود، نخستین مقوله مهم، وجود میادین مشترک نفت و گاز ایران با همسایه‌های خود خواهد بود.

وجود مرز مشترک آبی و خاکی در برخی حوزه‌های نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه، باعث شده است که این مسأله، اهمیت بسیاری داشته باشد، به گونه‌ای که کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی از آن به عنوان خط مقدم صنعت نفت یاد ‌می‌کنند..

ایران 28 میدان مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه دارد. در پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران است، رقیب قطری روزی 360 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند و ما 210 میلیون گاز برداشت می‌کنیم. کشور عراق نیز از میادین مشترک با ایران 295 هزار بشکه نفت برداشت می‌کند که این میزان از طرف ایران 130هزار بشکه است. همچنین در میادین مشترک با امارات نیز این کشور 136 هزار بشکه نفت تولید می‌کند،این در حالی است که ایران 56 هزار بشکه تولید دارد.این موضوع در مورد میادین مشترک با عربستان نیز وجود دارد به طوری که کشور عربستان از میادین مشترک 450 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این میزان در طرف ایرانی 42 هزار بشکه است.کشور قطر با 12 کیلومتر حفاری افقی در این لایه نفتی روزانه 450 هزار بشکه نفت از آن برداشت می‌کند که این میزان در طرف ایرانی صفر است.

با یک محاسبه سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که کشور عراق 165هزار بشکه، امارات 80هزار بشکه، عربستان 408هزار بشکه و قطر 450هزار بشکه بیشتر از ایران نفت از میادین مشترک برداشت می کنند.

در مجموع این چهار کشور یک میلیون و صد و سه هزار بشکه نفت بیشتر از ایران برداشت می کنند که اگر هر بشکه نفت100دلار فروخته شود و قیمت هر دلار با توجه به نرخ دولتی 1226تومان باشد در مدت 22 روز به عدد تلخ سه هزار میلیارد تومانی می رسیم.

با توجه به نقش نفت در اقتصاد ملی از یک سو و در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان از سوی دیگر، رقابت سخت کشورهای همسایه در توسعه و برداشت هرچه بیشتر از ذخایر هیدروکربوری و تلاش شبانه‌روزی آنان برای فاصله بیشتر با ایران در نرخ برداشت از مخازن، موضوع میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان، به مسأله‌ای ملی تأثیرگذار بر منافع ملی کشورمان بدل شده است.

دستیابی به حقوق ایران در میادین مشترک و پیشگیری از دست‌اندازی رقبا به سهم ایران، نیازمند عزم ملی با اتکا به توان علمی و اجرایی و تخصصی مدیران و کارشناسان برای حل و رفع مسائل موجود در راستای توسعه و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر و بیشتر این میادین است.میادین مشترک یک مساله ملی است که جا دارد تمام مسئولان اجرایی کشور همانند مساله هسته ای همدل در کنار یکدیگر ایستاده و با تمام توان به احیا حق ملت ایران بپردازند.

علی لاریجانی/ کارشناس مسائل انرژی

۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۹:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۳۸۳