برآورد نرخ رشد ۹۴ اعلام شد: بالای یک‌درصد

برآورد نرخ رشد ۹۴ اعلام شد: بالای یک‌درصد
معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد، بر اساس آمارها رشد اقتصادی در پایان سال ۹۴ بیش از یک‌درصد و برای پایان سال ۹۵ هم رشد اقتصادی ۵درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا سلیمی نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه لایحه بودجه 95 نقاط قوت و ضعف دارد، افزود: هدف ما این است که در فرصت باقی‌مانده بتوانیم نقاط ضعف در لایحه بودجه سال 95 را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تدوین این لایحه زحمات زیادی کشیده‌اند، گفت: یکی از علل مخالفت ما این بوده که طبق لایحه پیشنهادی دولت، امسال بنا بود بودجه جاری از 171هزار میلیارد پارسال به 197هزار میلیارد تومان در سال 95 برسد اما کمیسیون تلفیق مجلس این عدد را با حدود 37هزار میلیارد تومان افزایش به حدود 208هزار میلیارد تومان بالغ کرد.

سلیمی ادامه داد: دلیل دوم مخالفتمان با لایحه بودجه این است که به‌رغم کاهش تورم متأسفانه هنوز نتوانستیم به نرخ متوسط جهانی برسیم و 4 برابر آن و دو برابر میانگین نرخ تورم خاورمیانه تورم داریم و در لایحه امسال آن‌چنان که باید در این باره چاره اندیشی نشده است.

وی با محدودیت منابع بر لزوم حفاظت از دارایی‌های نسلهای بعدی تأکید و اضافه کرد: نباید با چاپ اسکناس یا فروش دارایی‌ها منابع را تأمین کنیم زیرا موجب افزایش تورم می‌شود.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی و موافق کلیات لایحه بودجه سال 95 نیز با بیان "موافق همه این بودجه نیستم و فعلاً با کلیات آن موافقت کردم" گفت: در جزئیات مخالفت‌هایی داریم از جمله اینکه در بحث هدفمندی یارانه‌ها با حذف چند دهک به‌نوعی مخالف هستیم.

وی افزود: کمیسیون تلفیق هر سال علاوه بر دولت تعرفه‌های آب، برق، گاز و امثال آن را افزایش می‌داد اما امسال هیچ تعرفه‌ای را افزایش نداد و این کار خوبی بود.

امیرآبادی، اختصاص بیش از 7هزارمیلیارد تومان از درآمدها را برای دفاع و امنیت توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات خوب برشمرد و گفت: بیش از 1680 میلیارد تومان برای امنیت داخلی و 5240 میلیارد تومان برای بحث دفاعی در ردیف بودجه قرار گرفت.

وی افزود: کمیسیون تلفیق در بحث فرهنگی هم حدود 710 میلیارد تومان به رقم پیشنهادی دولت اضافه کرد.

امیرآبادی با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما هم مشکل بودجه دارد، افزود: بودجه فرهنگ و رسانه افزایش خوبی داشته است.

وی گفت: برای دانشگاه‌های برتر که تولید علم خواهند داشت هم رقم خوبی را اختصاص دادند.

در ادامه علیرضا صالح معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ارتباط با تلفنی با این برنامه گفت: بسیاری از نکاتی که مخالفان لایحه بودجه سال 95مطرح کردند در بودجه آمده بود و عمده اتکای بودجه و هزینه ها قرار است از محل درآمد ها دنبال شود.

وی افزود: در افق برنامه ششم توسعه قرار است نه تنها اتکا به درآمد های نفتی مان را صفر کنیم بلکه برخی از درآمد ها را هم بابت بازپرداخت واگذاری دارائی های مالی در پایان این برنامه قرار است پرداخت کنیم.

صالح گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه قرار است در سال نهایی این برنامه کل اتکای به درآمد های نفتی را صفر کنیم و بخشی از بدهی ها را هم از طریق درآمدها پرداخت کنیم.

در ادامه حجت الاسلام سلیمی گفت: در لایحه بودجه سال 95 در بخش فرهنگ 14 درصد رشد داشتیم در حالی که در سایر بخش ها 18 درصد رشد داشتیم بنابراین بخش فرهنگ مظلوم واقع شده است.

وی افزود: در برخی از بخش ها 160 درصد رشد داشتیم و در برخی از بخش ها صفر و در برخی بخش ها رشد منفی بوده است.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد 5 درصدی پیش بینی شده در لایحه سال 1395 محقق خواهد شد؟ گفت: باید تلاش کنیم تا به این عدد برسیم.

وی ادامه داد: در سال های 92و91 رشد اقتصادی حدود منفی 6 در صد بود که در سال 93 به مثبت سه در صد رسید و در سال 94 در نه ماه اول حدود مثبت یک رسید.

سلیمی افزود: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی رشد اقتصادی را در 12 ماه سال 94 ، منفی پیش بینی کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت در لایحه بودجه سال 95، چهل دلار و صادرات آن 2 میلیون و250 هزار بشکه در روز پیش بینی شده است مشخص نیست درآمدهای نفتی محقق شود یا خیر ضمن اینکه اکنون قیمت هر بشکه نفت حدود 30 دلار است و قابل پیش بینی نیست که افزایش یابد.

سلیمی افزود: همچنین برگرداندن پول ناشی از فروش نفت هنوز با اما و اگرهایی همراه است و درآمد های مالیاتی هم با توجه به رکود اقتصادی معلوم نیست محقق شود بنابراین اینکه به صورت قطعی بتوانیم در مورد رشد اقتصادی اعداد و ارقام اعلام کنیم آرمان گرایانه است.

در ادامه امیرآبادی گفت: رشد اقتصادی 5 درصدی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 1395 محقق نخواهد شد البته اطلاعات ما کافی نیست زیرا جدول مصارف ارزی همراه لایحه به مجلس داده نشده است.

صالح معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم با بیان اینکه افزایش تحقق در آمدهای مالیاتی در بودجه سال 95 بر اساس ظرفیت های سازمان امور مالیاتی کشور برآورد شده است افزود: در 27 سال گذشته درآمدهای مالیاتی تقریباً 24 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته اعتبارات بسیار خوبی را برای تکمیل بانک اطلاعاتی سازمان امورمالیاتی کشور گذاشتیم و این بانک اطلاعاتی در حال تکمیل است و بر این اساس جلوی فرارهای مالیاتی را می گیریم.

صالح گفت: قرار نیست نرخ مالیاتی افزایش یابد بلکه جلوی فرارهای مالیاتی گرفته خواهد شد و در سال 94 هم حدود 90 در صد پیش بینی های درآمد های مالیاتی محقق شد.

وی با بیان اینکه اکنون نسبت مالیاتی به تولید ناخالص داخلی حدود 7 درصد است افزود: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرایی و هزینه ها را از نفت جدا کنیم راهی جز شناسایی فرارهای مالیاتی و جلوگیری از آن نداریم.

صالح افزود: 6 درصد افزایش در آمدهای مالیاتی ما ناشی از افزایش پوشش مالیاتی است که قرار است سازمان امورمالیاتی این کار را با تکیمل بانک اطلاعاتی انجام دهد .

در ادامه حجت الاسلام سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال 95 کاهش نرخ بیکاری را شاهد خواهیم بود: با محاسبه نرخ اشتغال ناقص، بیکاری ما بالای 22 درصد می رسد و لایحه بودجه سال 95 نتوانسته نیاز های موجود اشتغال را برطرف کند.

در ادامه صالح با بیان اینکه همراه لایحه بودجه برنامه عملیاتی دولت را هم به مجلس ارائه کردیم گفت: پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران از اهداف دولت است و این کار به بهبود کسب و کار کمک می کند.

وی افزود: نرخ بیکاری برای پایان سال 95 حدود 10 درصد پیش بینی شده است بنابراین نرخ بیکاری را کاهش خواهیم داد.

صالح در پاسخ به این پرسش که چرا صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری را در ایران در سال 2016 سیزده و دو دهم درصد پیش بینی کرده است گفت: مجامع بین المللی بر اساس پیش فرض ها پیش بینی می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها رشد اقتصادی در پایان سال 94 بیش از یک درصد و برای پایان سال 95 هم رشد اقتصادی 5 درصد پیش بینی شده است.

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۴۹۸