۹ سند همکاری و ۴۰ تفاهم نامه اقتصادی، کشاورزی و بانکی میان ایران و قزاقستان امضا می‌شود

۹ سند همکاری و ۴۰ تفاهم نامه اقتصادی، کشاورزی و بانکی میان ایران و قزاقستان امضا می‌شود
به دعوت رسمی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان، رییس جمهوری قزاقستان در راس یک هیات عالی رتبه ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه امسال به ایران سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در سفر دو روزه سلطان نظربایف که با هدف تحکیم و گسترش روابط اقتصادی ایران و قزاقستان صورت می گیرد، قرار است، 9 سند همکاری میان وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی، 37 تفاهم نامه و قرار داد توسط بخش های خصوصی و دو تفاهم نامه میان بانک های مرکزی و بانک های ملی دو کشور امضا شود.

اسناد همکاری های دستگاه های دولتی ایران و قزاقستان در زمینه هایی همچون کشاورزی، تجارت، حمل و نقل، فناوری، صنعت، بانکی، انرژی، توسعه سرمایه گذاری، انتقال محکومین به حبس و کشتی رانی منعقد خواهد شد.

37 تفاهم نامه و قرارداد که به امضای بخش های خصوصی دو کشور می رسد در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی، صنعت، معدن، سرمایه گذاری و انرژی پیش بینی شده است.

همچنین یک سند نظارتی میان بانک های مرکزی دو کشور و یک تفاهم نامه میان بانک ملی ایران و بانک ملی قزاقستان به امضا می رسد.در این سفر، تفاهم نامه ای میان صندوق توسعه ملی ایران و صندوق توسعه سرمایه گذاری قزاقستان منعقد می شود.انعقاد تفاهم نامه های بانکی و صندوق توسعه سرمایه گذاری به منظور ایجاد زیر ساخت های همکاری های اقتصادی دو کشور صورت می گیرد.

بر پایه این گزارش، رییس جمهوری قزاقستان در سفر به تهران، علاوه بر دیدارها و ملاقات های جداگانه با مقامات عالی ایران، در نشست فعالان اقتصادی دو کشور شرکت می کند.
تعدادی از تفاهمات و قراردادهای تنظیم شده برای امضا در این سفر، ماحصل چهاردهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و قزاقستان و پی گیری دبیرخانه این کمیسیون می باشد.
انتظار می رود با سفر نظربایف به ایران، در پانزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور که طی سال جاری در تهران و با ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار می شود، گام های بلندتری برای اجرایی شدن تفاهمات برداشته شود.

گفتنی است، از زمان واگذاری ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان به محمود حجتی، روابط دو کشور در بخش کشاورزی رو به گسترش گذاشته و چند پروژه سرمایه گذاری در ایران و قزاقستان در زمینه احداث گلخانه، ایجاد مجتمع های کشتارگاهی، کشت فراسرزمینی در استان های قزاقستان و توسعه باغات شکل گرفته است.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان در مهر ماه سال گذشته در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۵۴۰