تصادف حداقل یک نفت‌کش در روز در کشور

تصادف حداقل یک نفت‌کش در روز در کشور
مهمترین بحث‌های مطرح شده در گردهمایی بررسی راهکارهای کاهش حوادث جاده‌ای نفت‌کش‌ها، اخذ جریمه‌ براساس قیمت‌های بین‌المللی، ضرورت همکاری بیشتر بین نهادهای مرتبط با این موضوع، آموزش ایمنی رانندگان و مخفی نکردن اطلاعات حواث تصادف نفتکش‌ها بود.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علیرضا ضیغمی ـ مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ در گردهمایی «بررسی راهکارهای کاهش حوادث جاده‌ای نفت‌کش‌ها» با تاکید بر این‌که باید نسبت به رانندگان نفت‌کش متخلف بسیار سخت‌‌گیر بود، گفت: هم‌چنین باید برای شرکت‌های حمل‌کننده فرآورده‌های نفتی در صورت تخلف رانندگان آنها پرونده‌ای تشکیل شود تا براساس نحوه عملکرد آنها نسبت به تحویل فرآورده‌های نفتی به این شرکت‌ها اقدام شود.

وی هم‌چنین پرداخت هزینه‌های ناشی از آلودگی زیست‌محیطی و مالی را یکی‌ دیگر از جرائم شرکت‌های دارای رانندگان متخلف عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به حادثه ریلی نیشابور، این اتفاق را یک فاجعه ملی و بین‌المللی دانست و افزود: به دلیل بی‌تجربه‌بودن افراد حمل‌کننده‌ فرآورده‌های نفتی و گروه اطفاء حریق به راحتی 400 نفر طعمه حریق شدند. برهمین اساس نیاز است که آموزش به تمامی افراد مرتبط با حمل فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی داده شود، در غیر این صورت شاهد افزایش این حوادث خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته حدود دو میلیون لیتر انواع فرآورده به دلیل تصادف نفت‌کش‌ها هدر رفته است، گفت: اصلا بحث مالی این موضوع در حال حاضر مطرح نیست، بلکه ارزش معنوی آن اهمیت بیشتری دارد، چرا که در سال گذشته به دلیل تصادفات جاده‌ای نفت‌کش‌ها 192 نفر فوت یا مصدوم شدند.

ضیغمی هم‌چنین با اشاره به حادثه 10 سال پیش منفجر‌شدن یک خط لوله در اهواز و کشته‌شدن 18 نفر در این حادثه خطاب به مسوولان خط لوله و مخابرات نیز تاکید کرد که متوجه وظیفه‌ خطیر خود در این زمینه نیز باشند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بدترین نوع حادثه را در مورد نفت‌کش‌های حمل مواد شیمیایی مانند اسید دانست و افزود: در صورت تصادف یک حمل‌کننده‌ اسید با یک اتوبوس قطعا یک فاجعه‌ ملی رخ خواهد داد.

به گفته‌ وی اکثر حوادث در این زمینه توسط کسانی رخ می‌شود که تجربه‌ بالای 20 سال دارند.

ضیغمی هم‌چنین از نحوه رفتار برخی از مردم که شاهد تصادف یک نفت‌کش هستند نیز ابراز تعجب کرد و گفت: به جای آنکه مردم بعد از دیدن حادثه به کمک راننده تانکر بشتابند، سعی می‌کنند نسبت به جمع‌آوری فرآورده اقدام کنند.

وی با اشاره به این که اطلاعات تصادفات مخفی می‌شود، خواستار اعلام این آمار برای ارائه راهکار برای برطرف کردن مشکلات شد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان تاکید کرد که باید آمار تصادف نفت‌کش‌های حمل فرآورده را به کمتر از دو تا پنج درصد رساند.

* سالاری: هر روز حداقل یک نفت‌کش دچار حادثه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایسنا، جلیل سالاری ـ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران ـ نیز در گردهمایی بررسی راهکارهای کاهش حوادث جاده‌ای نفت‌کش‌ها با بیان این‌که 50 درصد هزینه‌های حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی مربوط به نفت‌کش‌ها می‌شود، گفت: یکی از چالش‌های بزرگ حوادث مربوط به خودروهای حمل فرآورده‌های نفتی است، به‌طوری با توجه به آمار تصادفات در هر روز حداقل یک نفت‌کش دچار حادثه می‌شود.

به گفته‌ وی در بین سال‌های 87 تا 89 هدر‌روی فرآورده‌های نفتی که ناشی از تصادف نفت‌کش‌هاست، افزایش یافته است.

سالاری دلیل 31 درصد این حوادث را خواب‌آلودگی راننده، 18 درصد انحراف مسیر، 15 درصد سرعت غیرمجاز، 12 درصد انحراف خودروی مقابل، 11 درصد نقص فنی، شش درصد لغزندگی جاده، چهار درصد دید ناکافی و سه درصد سایر عوامل عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران بر ضرورت توجه به حوزه اچ.اس.ای (بهداشت، ایمنی و محیط‌ زیست) در زمینه‌ حمل فرآورده‌های نفتی تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر پلیس ناجا و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه شد.

وی هم‌چنین برای جریمه رانندگان متخلف محاسبه‌ قیمت فرآورده هدررفته با قیمت‌های بین‌المللی را یکی از راهکارهای جلوگیری از کاهش تصادفات نفت‌کش‌ها دانست.

* هدر روی 1.6 میلیون فرآورده به دلیل تصادف

به گزارش خبرنگار ایسنا، کریمی ـ یکی از مسوولان اچ.اس.ای شرکت ملی پالایش و پخش ـ نیز در این مراسم با بیان این‌که روزانه 168 میلیون لیتر انواع فرآورده طی شش هزار و 800 سفر در روز جابه‌جا می‌شود، گفت: در سال 90، 139 حادثه رخ داد که منجر به فوت 30 نفر و مصدوم‌شدن 72 نفر شد.

به گفته‌ وی در سال 90 حدود یک میلیون و 680 هزار لیتر انواع فرآورده به دلیل تصادف نفت‌کش‌ها هدر رفت.

وی خسارت مالی ناشی از تصادفات نفت‌کش‌ها در سال 90 را 15 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 80 درصد این حوادث مربوط به عوامل انسانی است.

وی با اشاره به این‌که بیشترین حوادث در بین ساعات 3 تا 6 صبح رخ می‌دهد، گفت: در خرداد‌ماه به دلیل افزایش سفرهای بین‌شهری بیشترین حوادث رخ داده است.

به گفته‌ کریمی سه استان فارس، کرمان و اصفهان بیشترین حادثه را در مورد تصادفات نفت‌کش‌ها در سال گذشته داشتند.

۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۹:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۳۷۶