برقراری روابط بانکی و سرمایه‌گذاری‌ مشترک در سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران

برقراری روابط بانکی و سرمایه‌گذاری‌ مشترک در سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران، اظهار داشت: رفع موانع بانکی بین دو کشور و تسریع در سرمایه‌گذاری‌های مشترک اهداف محوری سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌ا... افخمی‌راد با بیان این مطلب افزود: ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایتالیایی فردا وارد تهران می‌شود و در این سفر برخی مدیران ارشد بزرگترین شرکت‌های ایتالیایی فعال در حوزه فولاد، خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، زیر ساختار حمل‌و‌نقل، صنایع غذایی و بانکی و بیمه نخست‌وزیر ایتالیا را همراهی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بررسی علل کندی ارتباط بانک‌های ایتالیایی با بانک‌های ایرانی، رفع موانع پولی و مالی به عنوان بزرگ‌ترین موانع ارتباط دو کشور و همچنین اجرایی کردن قراردادهای امضا بین دو کشور از جمله اهدافی است که در سفر بالاترین مقام اجرایی دولت ایتالیا به تهران و هیات 150 نفره فعالان اقتصادی این کشور دنبال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاثیر برجام بر گسترش روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام برخی بانک‌های ایتالیا، نقل و انتقالات مالی را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند و اکنون حضور نخست وزیر ایتالیا در ایران می‌تواند با پایه‌گذاری روابط بانکی منظم، بزرگترین مانع توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را از پیش رو بردارد.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: همزمان با سفر نخست‌وزیر ایتالیا ضمن پیگیری قراردادهای امضا شده بین دو طرف در سفر رییس‌جمهوری ایران به ایتالیا، یک قرارداد و دو تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه به امضا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌های پیشین از جمله موضوعات مورد مذاکره بین مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور است، یادآور شد: در سفر دکتر روحانی به ایتالیا 26 سند همکاری میان دو کشور امضاء شد که تاکنون 8 سند با هدف انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های احداث کارخانه سیستم برق‌رسانی مترو، ساخت تجهیزات مختلف صنایع نفت و گاز، تولید دستگاه‌های دیالیز تحت لیسانس، ایجاد کارخانه سنگ تحت لیسانس، ساخت کوره‌های قوسی، ساخت هواپیماهای کوچک آموزشی و تاکسی هوایی و تاسیس شرکت مشترک ایمیدرو و دنیلی برای آموزش، طراحی و اجرای 5 طرح فولادی وارد مرحله اجرایی شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: بی‌شک با نهایی شدن مذاکرات بین بانک مرکزی کشورمان و یکی از بزرگترین بانک‌های ایتالیا یادداشت تفاهمات بیشتری در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود.

افخمی‌راد در پایان گفت: برای مذاکرات بهتر بخش‌های خصوصی دو کشور و همچنین فراهم کردن سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایتالیایی در ایران، دو پنل تخصصی با عناوین «صنعت و انرژی» و «زیرساخت‌ها» با حضور فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تجاری دو کشور در حوزه نفت و گاز، برق و نیرو، فولاد، خودرو، ماشین‌آلات و منسوجات و همچنین شهرسازی، ریل‌ و راه‌آهن، بیمارستان‌سازی، ساخت و تجهیز فرودگاه‌ها و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برپا خواهد شد.

سفر دو روزه ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا به دعوت رسمی دکتر روحانی و در پاسخ به سفر رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا در بهمن ماه 1394 صورت گرفته است. در این سفر 150 نفر از مسئولان و مقامات بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی نخست‌وزیر این کشور را همراهی می‌کنند.

پیش از این نیز مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در تهران در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت از آمادگی چند شرکت بزرگ ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی ایران و سفر هیاتی اقتصادی کشور متبوعش برای نهایی کردن قراردادهای دو جانبه در پروژه‌های مختلف خبر داده بود.

سفیر ایتالیا 20 فروردین در دیدار با افخمی راد گفته بود ما با این کار خود به دنیا یک پیام روشن می‌دهیم که در همکاری‌های مشترک اقتصادی با ایران وارد مرحله اجرایی شده‌ایم.

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۴۳
تعداد بازدید : ۵۱۵