ایران پلاست فرصتی برای جهانی شدن صنعت پلیمر ایران

دهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت مناسبی برای ارائه آخرین فناوری ها و دانش روز جهان در صنعت پلیمر و پلاستیک کشورمان در کنار بزرگان این صنعت است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز دوشنبه (23 فروردین ماه) در نشستی خبری که پیش از برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، با اشاره به این که 8 هزار متر مربع از این فضا به شرکت های خارجی اختصاص داده شده است، گفت: هیئت ها و نمایندگانی از 25 کشور جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که از این تعداد 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی و 2 کشور آفریقایی و استرالیایی در دهمین نمایشگاه ایران پلاست شرکت می کنند.

وی ادامه داد: با هماهنگی با اتاق های بازرگانی، 200 نفر از فعالان صنعت پلاستیک از 18 کشور با هدف توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در لاستیک و پلاستیک به این نمایشگاه دعوت شده اند.

شاهدایی افزود: تنها هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برگزار ی این نمایشگاه، بازارهای داخلی نیست بلکه بازارهای بین المللی را هدف گرفته ایم تا با حضور شرکت های بین المللی سرعت قابل قبولی در انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه بزرگ پلاستیک در آلمان در مهرماه، و ضرورت حضور خارجی ها در نمایشگاه ایران پلاست، تصمیم بر آن شد تا زمان برگزاری آن به وقت دیگری موکول شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنیاع پتروشیمی افزود: هماهنگی های نمایشگاه ایران پلاست با شعار کسب و کار جهانی از سال گذشته آغاز شد و طبق برنامه ریزی ها این نمایشگاه، 500 شرکت خارجی و 400 شرکت داخلی در فضای به وسعت 25 هزار متر مربع از 25 تا 29 فروردین ماه برگزار خواهد شد.

کسب و کار جهانی در ایران پلاست

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: دلیل تاکید بر حضور خارجی ها در ایران پلاست نیز این است که این نمایشگاه با هدف کسب و کار جهانی برگزار خواهد شد و بنابراین حضور کشورها و شرکت های خارجی ضروری خواهد بود.

 وی به زمان ثبت نام نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ثبت نام دهمین نمایشگاه ایران پلاست در تابستان 94 و پیش از تحقق برجام انجام شد و بنابراین حضور این تعداد کشور خارجی بسیار مطلوب است.

شاهدایی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه بعدی نیز گفت: نمایشگاه یازدهم 4 تا 7 مهرماه سال 96 برگزار خواهد شد و در حقیقت هدف از برگزاری این نمایشگاه ها بهم رسانی صنعت و صاحبان تکنولوژی خواهد بود.

وی به حضور وزرای نفت و صنعت در افتتاحیه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این مراسم همچنین تعدادی از معاونین رئیس جمهور حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی سازمانی توسعه ای است، افزود: این شرکت به نیابت از وزارت نفت وظیفه سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان صنعت را بر عهده داشته و در جهت ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق مختلف اقدام خواهد کرد.

وی محور مورد توجه دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی عنوان کرد و گفت: بخشی از خوراک مورد نیاز درکشور تامین نمی شد و این خوراک از خارج کشور وارد می شد. اکنون با تمهیدات انجام شده، می توانیم پایین دست این صنعت را توسعه دهیم. نکته مهم این است که صنعت پایین دست ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی دارد.

شاهدایی ادامه داد: هدف اصلی توسعه صنایع میانی و پایین دست پتروشیمی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و در مسیر فرمایشات رهبری می باشد.

وی هدف دیگر را افزایش ظرفیت واحدهای موجود با توجه به تامین کمبود خوراک های واحدها و رفع مشکلات تکنولوژی و انتقال فناوری های جدید دانست و گفت: موانع موجود بر سر این راه را رفع می کنیم تا واحدها بتوانند به ظرفیت های اسمی خود برسند.

وی با اشاره به استقبال خوب خارجی ها برای حضور در بازار ایران گفت: هیئت های مختلفی از کشورهای آسیایی و اروپایی در حال مذاکره هستند و در تلاشیم تا انتقال ارز و تکنولوژی به کشور تسهیل شود.

شاهدایی ادامه داد: در ابتدا و پیش از امضای توافق، تفاهمنامه هایی با شرکت ها امضا می شودتا پس از تحقق مسایل اقتصادی و فنی به قرارداد منجر شود.

علاقه مندی خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنیاع پتروشیمی  به علاقه خارجی ها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: به طور مثال شرکت توتال که تا پیش از این در صنایع بالادست حضور داشته برای حضور در پتروشیمی اظهار تمایل کرده است. همچنین در حال حاضر با سه شرکت آلمانی مذاکره می کنیم که بزودی این مذاکرات نهایی خواهد شد.

 وی ادامه داد: در گذشته تضمین تامین مالی و فاینانس خارجی ها توسط دولت انجام می شد اما با واگذاری های صورت گرفته این وظیفه دیگر با دولت نیست و در این مورد منع قانونی وجود دارد و تنها به اندازه سهم خود می توانیم تضمین ارائه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به منظور اطمینان به سرمایه گذاران خارجی، مذاکراتی در سطح وزارت اقتصاد در حال انجام است تا این فرآیند تسهیل شده و نوعی تعهد از سوی دولت ارائه شود. همچنین برخی از خارجی ها اعلام کرده اند که در مقابل تضمیم هلدینگ ها نیز سرمایه گذاری خواهند کرد.

شاهدایی با اشاره به موانع صادرات محصولات پتروشیمی گفت: این موانع غالبا مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است با این وجود با تشکل های فعال در صنایع پایین دستی جلساتی برگزار کردیم تا با رایزنی با دولت این موانع را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید این نکته که توسعه واحدهای پتروشیمی از وظایف شرکت ملی پتروشیمی نمی باشد، افزود: در این بخش تامین خوراک واحدهای پایین دستی و همچنین بسترسازی مناسب برای توسعه آن می تواند در دستور کار این شرکت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این موضوع که تا پیش از این تنوع محصولات پتروشیمی به طور کامل در کشور وجود نداشته است، ادامه داد: ایجاد تنوع در خوراک واحدها و همچنین ایجاد تنوع در گریدهای محصولات تولیدی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایران و عربستان در خوراک پتروشیمی خود تفاوت اساسی داشته و در این زمینه قابل مقایسه نیستند اما ایران به دلیل تحریم ها در چند سال گذشته نتوانست برنامه های توسعه ای خود را به انجام برساند. حال با اجرایی شدن برجام امیدواریم که شاهد حضور تکنولوژی و سرمایه گذاران خارجی در این بخش باشیم.

شاهدایی پتانسیل های موجود در صنعت پتروشیمی ایران را وجود متخصصات با تجربه داخلی، تنوع خوراک، دسترسی به آبهای بین المللی و وجود مشاوران و سازندگان مجرب داخلی عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه کشورهای عربی از برخی از این مزیت ها بی بهره اند قیمت تمام شده تولیداتشان بالاتر از ایران است.

وی با اشاره به فعالیتهای حمایتی NPC برای ساخت شهرک های شیمیایی و صنعتی در مجاورت طرح های جدید پتروشیمی در کشور گفت: هم اکنون در تلاش هستیم این شهرک های شیمیایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در استانهای کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و خوزستان ایجاد شود؛ ضمن آنکه مجوز احداث طرح های جدید پتروشیمی در کنار ساخت زنجیره تکمیل ارزش در این صنعت به متقاضیان داده می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد:توسعه زنجیره ارزش از اهمیت بسیاری برخوردار است و بطور مثال در کنار پلی اتیلن کردستان یک واحد پایین دستی در حال احداث است.

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۴۴
تعداد بازدید : ۵۵۹