عزم جدی هندوستان برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی چابهار

عزم جدی هندوستان برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی چابهار
وزیر نفت هند در راس هیئتی از سرمایه گذاران هندی از طرح های پتروشیمی مستقر در چابهار بازدید کرد.
به گزارش  نیپنا به نقل ازروابط عمومی پتروشیمی مکران، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند پس از ملاقات با بیژن زنگنه وزیر نفت، صبح دیروز یکشنبه 22 فروردین وارد چابهار شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار و مسئولان محلی قرار گرفت.
وزیر نفت هند و هیات سرمایه گذار همراه در بازدید از سایت شهرک پتروشیمی مکران، با اشاره به توافقات صورت گرفته با همتای ایرانی خود، به عزم جدی هند برای تسریع در سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای مورد نظر سرمایه گذاران هندی اشاره کرد.
در این جلسه، سرمایه گذاران هندی ضمن اشاره به ظرفیت های جذاب سرمایه گذاری در چابهار، سوالات خود را در خصوص برخی مسایل فنی و اجرایی برای راه اندازی واحد های اوره، آمونیاک، متانول و الفین مطرح کردند که توسط اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، مبارکی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، موثقی نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران و رستمی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران پاسخ داده شد و مقرر گردید جلسات تخصصی با سرمایه گذاران جهت نهایی شدن سرمایه گذاری هندی ها برگزار شود.
وزیر نفت در ملاقات با همتای هندی خود ضمن استقبال از سرمایه گذاری هندی ها در طرح های پتروشیمی چابهار بیان داشته بود که این وزارتخانه آماده ارائه هر میزان خوراک به طرح های پتروشیمی هندی ها در این منطقه می باشد. وی همچنین به توافق با هندی ها در خصوص نظام های بانکی و پرداخت های مورد نیاز برای سرمایه گذاری اشاره نموده بود. 
چندی پیش مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران   به جذابیت های نرخ خوراک در چابهار اشاره و بیان نموده بود در صورت حضور هندی ها در اجرای طرح های بالادست و پایین دستی پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش و نیز به علت سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، پیش بینی های لازم برای ارائه تخفیف در نرخ خوراک انجام شده است و ایران از سرمایه گذاران جدید حمایت کرده و آماده هرگونه همکاری و تعامل است . وی اشاره نموده بود که چابهار به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی می تواند میزبان سرمایه گذاران هندی برای توسعه صنعت پتروشیمی باشد و گاز مورد نیاز برای تامین خوراک پتروشیمی ها در این منطقه، می تواند یک مزیت برای حضور سرمایه گذاران هندی باشد .
 سابق بر این خبرگزاری پی تی آی هندوستان از اختصاص 50 میلیارد روپیه (800 میلیون دلار) برای احداث کارخانه تولید کود شیمیایی در چابهار سرمایه گذاری خبر داده بود. به گزارش این خبرگزاری، دولت هند برای این سرمایه گذاری سه شرکت دولتی از جمله آر.سی.اف (کودکشاورزی و موادشیمیایی ملی)، جی.ان.اف.سی (کودکشاورزی و مواد شیمیایی دره رودخانه نارمادا گجرات) و جی.اس.اف.سی (شرکت کودکشاورزی دولت گجرات) را برای اجرای این طرح معرفی کرده است . شهرک پتروشیمی مکران با وسعت بیش از 1200 هکتار، محل احداث 18 واحد بالادستی و میان دستی و بیش از 30 واحد پایین دستی در منطقه آزاد چابهار، قرار است قطب سوم پتروشیمی ایران بعد از ماهشهر و عسلویه باشد. تاکنون حضور شرکت هایی از ژاپن، کره جنوبی، عمان، صندوق های بازنشستگی، بانک ها و نیز شرکت های خصوصی در این طرح قطعی شده است.
۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۱۶:۳۷
تعداد بازدید : ۵۱۱