صادرات گاز به‌ صورت FLNG، راه‌ حل ایران برای حضور در بازار انرژی اروپا

ایران به‌عنوان دارنده یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان قصد دارد با تولید گاز ال‌ان‌جی در کارخانه‌های شناور، آن را از طریق دریا به بازار انرژی اروپا صادر کرده و از این طریق مسیر کوتاه‌تری را برای انتقال گاز خود به اروپا انتخاب کند. در این راستا «علی کاردور» معاون شرکت ملی گاز ایران در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری اعلام کرد این شرکت در حال مذاکره با یک شرکت نروژی است تا تجهیزات و شناور تولید و انتقال گاز ال‌ان‌جی مورد نیاز ایران را تامین کند.

انتشار این خبر از سوی معاون شرکت ملی گاز ایران در حالی صورت می‌پذیرد که وی از ذکر جزییات در رابطه با نام شرکت نروژی خود‌داری کرد، اما افراد مطلع در صنعت گاز ایران در گفت‌وگو با مجله گاز طبیعی اروپا از شرکت « Golar LNG » نروژ که براساس اطلاعات موجود یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های FLNG جهان را در اختیار دارد به‌عنوان شریک احتمالی شرکت ملی گاز ایران در حوزه تامین تجهیزات و ساخت شناورهای تولید و انتقال گاز ال ان جی نام بردند.

3736243473423463223674743748458452463262347345

با این وجود، مدیران شرکت «Golar» از ارائه هرگونه توضیحی در رابطه با مذاکره خود با طرف ایرانی و همکاری احتمالی‌شان خود‌داری کردند. اما در اواخر ماه فوریه «گری اسمیت» مدیر اجرایی شرکت نروژی طی سخنانی اظهار داشت امیدوار است که این شرکت در سال جاری بتواند قراردادهای مشارکت در پروژه‌های مختلف در غرب آفریقا و خاورمیانه را به امضا برساند. با وجود اعلام این خبر از سوی مدیر اجرایی «Golar» وی به نام ایران به‌عنوان شریک احتمالی این شرکت در خاورمیانه اشاره‌ای نکرد.

لازم به ذکر است که کشتی‌های FLNG گاز طبیعی را به مخازن خود انتقال داده و پس از رساندن دمای آن به منفی 163 درجه و ایجاد شکست در آن آماده صادرات به بازارهای انرژی می‌کنند. براساس اعلام معاون شرکت ملی گاز ایران، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ایران قصد دارد ذخایر گاز طبیعی موجود در میدان گازی «فروزان» (که میان ایران و عربستان سعودی مشترک است) را به‌صورت FLNG به بازارهای انرژی اروپا صادر کند.

آقای کاردور در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در ارتباط با همکاری شرکت ملی گاز ایران با شرکت‌های خارجی گفت: «شرکت‌های متعددی برای همکاری با ایران در زمینه تبدیل گاز شیرین به LNG اعلام آمادگی کرده‌اند.» وی ادامه داد: «به دلیل کاهش هزینه پروژه‌های FLNG، استقبال بسیار مناسبی از این پروژه‌ها در بازار به عمل می‌آید.»

به گفته معاون مالی و سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران، پروژه FLNG این شرکت از نوع پروژه‌های کوچک محسوب می‌شود. در راستای تلاش‌های ایران برای صادرات گاز خود به بازارهای انرژی جهان از جمله بازار انرژی اروپا، علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش‌تر و در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفته بود، کشورش به دنبال همکاری با شرکت «Golar LNG» به منظور تولید گاز FLNG و صادرات آن به بازارهای جهانی است. 

تلاش‌های ایران برای حضور در بازار گاز اروپا در حالی صورت می‌پذیرد که حجم گاز وارداتی اتحادیه اروپا پس از سه سال کاهش، در سال 2015 میلادی با رشدی 10/2 درصدی مواجه شد. این در حالی است که با وجود افزایش واردات، همچنان میزان گاز وارداتی اروپا بسیار کمتر از دوران اوج واردات در سال‌های 2010 و 2011 میلادی است.

۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۵۲۶