پول نفت ایران را به یورو می‌دهیم

به خاطر تحریم‌ها از پروژه خط لوله صلح خارج شدیم

وزیر نفت و گاز هند در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص نحوه پرداخت بدهی نفتی این کشور به ایران و چگونگی حضور در فرزاد B توضیح داد.

دارمندرا پاردان با اشاره به بدهی این کشور گفت: ایران مبلغ قابل توجهی از هند بابت فروش نفت طلبکار است و ما همیشه به دنبال پرداخت بدهی خود و گسترش سطح همکاری‌ها بوده‌ایم. وی ادامه داد: هند سومین مصرف‌کننده انرژی در جهان است و تا قبل از تحریم‌ها ایران دومین تامین‌کننده نفت و گاز هند بوده که متاسفانه الان این جایگاه به ششم تنزل پیدا کرده است.

وزیر نفت هند تصریح کرد: ما دو روز پیش نامه‌ای از هالک بانک دریافت کردیم که می‌توانیم از طریق این بانک بدهی خود را به‌صورت یورو پرداخت کنیم و با توجه به برداشته شدن تحریم و باز شدن کانال بانکی دادوستد، علاوه بر پرداخت بدهی‌های قبلی به یورو، سری جدید خرید نفت از ایران که با افزایش همراه خواهد بود نیز به‌صورت یورو پرداخت خواهد شد و قرار نیست هیچ گونه اعتبار یا کالایی در ازای پول نفت به ایران داده شود.

پارادان با اشاره به میدان گازی فرزاد B و چابهار گفت: ما تصمیم گرفتیم در این میدان سرمایه‌گذاری کنیم و بر همین اساس 20 میلیارد دلار به این امر اختصاص داده‌ایم که بیش از 10 میلیارد دلار آن صرف توسعه این میدان و برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز خواهد شد و باقی این مبلغ را در بخش پتروشیمی چابهار سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی در خصوص خروج این کشور از پروژه خط لوله صلح گفت: در آن زمان شرایط ایجاب می‌کرد ما از این پروژه خارج شویم اما امروز دیگر ایران تحریم نیست و ما می‌خواهیم گاز مازاد ایران را چه به‌صورت CNG یا لوله کشی خریداری کنیم بر همین اساس شروع به مطالعه در این زمینه کرده‌ایم.

۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۴۵۹