اقتصاد ایران نیازمند راه اندازی معاملات آتی ارز در پساتحریم

اقتصاد ایران نیازمند راه اندازی معاملات آتی ارز در پساتحریم
مدیر کالایی یک شرکت کارگزاری گفت: با توجه به لغو تحریم ها و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی در ایران، اقتصاد ایران نیازمند راه اندازی معاملات آتی ارز است.
محسن احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این مطلب گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی اتفاقی خوب در این حوزه برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی به منظور پوشش ریسک نوسانات ارز خواهد بود؛ چرا که معاملات آتی ارز به سرمایه گذاران خارجی و داخلی با توجه به کاهش نوسانات نرخ،  قدرت تصمیم گیری بیشتری می دهد.
مدیرکالایی کارگزاری آتی ساز بازار افزود: با توجه به لغو تحریم ها ضروری است که هر چه زودتر با رفع مشکلات بنیادی، بازار آتی ارزی با همراهی، همفکری و تعامل بازار پول و سرمایه راه اندازی شود.
وی اضافه کرد: راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند بر ثبات نرخ ارز و نیز شفافیت و روان تر شدن معاملات تاثیر به سزایی داشته باشد، به طوری که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با پیش بینی از آینده می توانند وارد معاملات شده و نسبت به نوسانات قیمت ارز نگرانی نداشته باشند.
احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در بازار معاملات آتی ارز، صراف ها می توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند افزود: با راه اندازی معاملات آتی ارز، سفته بازان در بازار نقدی کاهش یافته و به این ترتیب قیمت ارز تحت تاثیر هیجانات روزمره قرار نخواهد گرفت.
وی در ادامه با بیان این که راه اندازی قراردادهای آتی به چندین سال قبل و بر روی سکه طلا برمی گردد گفت: معاملاتی که در بورس کالای ایران تاسیس شد و این بورس در دوران اوج التهابات و نوسانات بازار طلا و دلار، توانست به شیوه مطلوبی بازار آتی سکه را مدیریت کند؛ از این رو بورس کالا مسیرهای آزمون و خطاها را طی کرده و امروز آماده راه اندازی معاملات آتی ارز با اعلام نظر بانک مرکزی است.
به گفته این مدیرکالایی کارگزاری؛ راه اندازی معاملات آتی ارز به افزایش عمق بازار کمک می کند و این موضوع می تواند از دستکاری و جهت دهی ها در بازار نقدی جلوگیری کند و در نتیجه بازار ارز شفاف تر شده و سرمایه گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه گذاری در بخش های مختلف می پردازند.
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲
تعداد بازدید : ۵۲۳