روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
حرکت شاخص به سمت عوامل بنیادین
دیروز شاخص کل بورس با افت ١٥٣ واحدی (٢/ ٠ درصدی) همراه شد. تداوم اصلاح بازار، بازدهی شاخص از ابتدای سال را برای اولین بار منفی کرد. روز گذشته همچنان فشار فروش گروه خودرویی بر فضای کلی بازار تاثیر گذاشت که انتظار می‌رود در روزهای آتی نیز تداوم یابد. در ٣ ماه پایانی سال گذشته، رفع تحریم‌ها و انتظارات برای رونق اقتصادی رشد ٣٠ درصدی شاخص را به همراه داشت. به این صورت بخشی از خوش‌بینی‌ها با اخبار مثبت بدون تغییر شرایط بنیادین شرکت‌ها رقم خورد. در این میان گروهی با شناسایی سود در قیمت‌های کنونی، اقدام به فروش کرده‌اند. همچنین بخشی از معامله‌گران که با موج اخبار وارد بازار شدند در فضای کنونی اقدام به عرضه کرده‌اند. انتظار می‌رود جهت حرکت بازار در انتظار برای اثرات واقعی رفع تحریم‌ها و با نگاه به عوامل بنیادین رقم بخورد.

بازار ارز
نوسانات محدود دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ٢ تومانی به نرخ ٣٤٨٣ تومان معامله شد. روز گذشته برای ششمین روز متوالی شاهد نوسانات اندک نرخ دلار در بازه ٣٤٨٠ تا ٣٤٩٠ تومانی بودیم. با نزدیک شدن نرخ دلار به سطح ٣٥٠٠ تومانی، در نتیجه انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها احتیاط را میان معامله‌گران تقویت می‌کند. امری که مقاومت سطح ٣٥٠٠ تومانی را تشدید کرده است. همچنین دلار طی معاملات روزانه در سطح ٣٤٧٠ تا ٣٤٩٠ تومانی حرکت کرد. همچنان شاهد حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار هستیم. امری که با رسیدن دلار به کف ٣٤٧٠ تومانی رشد تقاضا با شناسایی کف توسط معامله‌گران را به همراه دارد. عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد، اما فضای روانی موجود مانع از این رشد می‌شود. 

بازار سکه
رشد سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٤ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ٤٣ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته افت شاخص دلار به کمترین میزان در ٨ماه گذشته (عامل حمایت از اونس) قیمت اونس را به بیشترین میزان در ٣ هفته اخیر رساند؛ اما همچنان روز گذشته شاهد نوسانات محدود نرخ دلار در بازه ٣٤٨٠ تا ٣٤٩٠ تومانی بودیم. انتظار می‌رود نرخ دلار نیاز به عامل جدیدی برای عبور از سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی داشته باشد؛ بنابراین تقویت انتظارات برای مقاومت سطح ٣٥٠٠ تومانی نرخ دلار باعث کم واکنشی سکه نسبت به رشد اونس شده است. امری که اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را کاهش داد. همچنان گزارش‌های مهم اقتصادی در روزهای آتی می‌تواند بر روند اونس اثرگذار باشد. 

بازار طلای جهانی
رشد اونس با شاخص دلار
دیروز ساعت ١٦ اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٦٠ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار و رسیدن به کمترین میزان ٨ ماه گذشته اونس را در بیشترین میزان ٣ هفته اخیر نگه داشت. با وجود اینکه رشد بازارهای سهام آسیا (با افت ین) و بازارهای سهام اروپا با رشد قیمت نفت، رشد اونس را محدود کرد. اما احتمال انتشار گزارش‌های مالی نامناسب سه ماهه شرکت‌ها، تقاضای محافظه‌کارانه اونس را حفظ کرده است. صورت‌جلسه پیشین فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره در نشست این نهاد در ٢٦ و ٢٧ آوریل را تضعیف کرده است، اما چشم‌انداز دو بار افزایش نرخ بهره توسط این نهاد همچنان پابرجا است. امری که چشم‌انداز رشد شدید اونس در بلندمدت را ضعیف کرده است. گزارش اقتصاد جهانی توسط صندوق بین‌المللی پول، آمارهای اقتصادی آمریکا و رشد تولید ناخالص داخلی چین می‌تواند بر اونس اثر بگذارد. 

بازار اوراق مسکن
حبس بازه‌ای «تسه»‌ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣(تسه٩٣١٢) با افت ٧/ ٠درصدی همراه شدند. تقابل دو عامل متضاد حبس بازه‌ای «تسه»ها را رقم زده است. کاهش نرخ سود اسمی و روند کاهشی نرخ تورم انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ سود وام را رقم زده است. امری که با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود عامل فشار بر «تسه»ها است. از سوی دیگر افزایش تقاضا با افزایش سقف وام تا ١٠٠ میلیون تومان خانه اولی‌ها، همچنین جذابیت بیشتر «تسه»ها نسبت به وام‌های رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) عامل حمایت از «تسه»ها است. تقابل این دو امر نرخ سود را در سطح ٢٢ درصد تثبیت کرده است، اما اقدامات دولت برای رونق بخش مسکن از جمله راه‌اندازی بازار رهن ثانویه مسکن برای تقویت سمت عرضه و همچنین اقدامات در راستای تقویت سمت تقاضا، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را ایجاد کرده است. 

بازار نفت
رشد نفت پیش از نشست
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٧/ ٤٠ دلار معامله ‌‌شد. افت شاخص دلار و فضای انتظاری برای نشست صادرکنندگان بزرگ نفتی در دوحه عامل حمایت از قیمت نفت است. آمارهای مثبت اقتصادی چین (چشم انداز افزایش تقاضای بنزین) نیز عامل حمایت از نفت است، اما آمارهای مهم چین (دومین مصرف‌کننده نفت) شامل آمار تجارت و تولید ناخالص داخلی (GDP) تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. سیگنال‌های کاهش تولیدات شیل و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی (EIA) از کاهش تولیدات ماه مه آمریکا تا سطح جولای ٢٠١٤ نیز عامل حمایت از نفت است؛ عواملی که قیمت برنت را به ٥/ ٤٣ دلار (بیشترین از ٤ دسامبر) رساند. نشست صادرکنندگان نفتی یکشنبه هفته آینده است، اما همچنان رشد صادرات عراق و تصمیم کویت برای رشد تولیدات تا سال ٢٠١٧ (به رکورد ٤٣ سال اخیر) ابهاماتی در دستیابی به یک توافق به وجود آورده است.
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۵۵۲