ایران از لحاظ تامین خوراک واحدهای پتروشیمی وضع مطلوبی دارد

ایران از لحاظ تامین خوراک واحدهای پتروشیمی وضع مطلوبی دارد
وزیر نفت با دعوت از شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، گفت: ایران از نظر تامین خوراک برای واحدهای پتروشیمی وضع مطلوبی دارد.

به گزارش خبرنگار شانا بیژن زنگنه بعدازظهر امروز ( چهارشنبه، ٢٥ فروردین ماه) در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار کرد: این نمایشگاه امسال در شرایط ویژه ای برگزار می شود، در شرایطی که تحریمها برداشته شده است و ما در آستانه اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی قرار داریم.

وی گفت: شاید مهمترین بخش در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین دستی است.

وزیر نفت با اشاره به جهش نخست صنعت پتروشیمی در دولت اصلاحات گفت: ارزش محصولات پتروشیمی از یک میلیارد دلار در سال هم اکنون به ٢٠ میلیارد دلار رسیده است و امروز با اجرای برنامه ها و طرحهای نیمه تمام در صنعت پتروشیمی در سال ١٤٠٠ این ارزش، به ٤٠ میلیارد دلار می رسد؛ از این رو  برای رسیدن به این هدف به ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

وی مهمترین بخش در صنعت پتروشیمی را تامین خوراک بلندمدت به صورت کافی و رقابتی دانست و گفت: از نظر تامین خوراک گازی ایران وضع مطلوبی دارد؛ هم اکنون ظرفیت مناسبی در زمینه تولید اتان، ال پی جی در کشور به وجود آمده به طور مثال فقط در پارس جنوبی هم اکنون سالانه ١٤ میلیون تن ظرفیت گاز مایع وجود دارد.

وی با بیان این که پتروشیمی صنعتی سرمایه بر و فناوری بر است، گفت: منابع مالی موردنیاز در این صنعت باید از مسیر صندوق توسعه ملی و منابع خارجی جذب شود؛ بنده به عنوان وزیر نفت هم اکنون در همین جا از همه سرمایه گذاران خارجی برای حضور در واحدهای پایین دستی و میان دستی صنعت پتروشیمی همچون واحدهای الفینی دعوت به همکاری می کنم.

وی گفت: آینده صنعت پتروشیمی در گرو توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا همچون زنجیره الفینها است هم اکنون وزارت نفت حمایت ویژه ای از طرحهای تبدیل متانول به پروپیلن انجام داده است؛ ضمن آن که علاقه داریم ٦ تا ٧ قطب پتروشیمی برای تبدیل گاز به پروپیلن در سراسر کشور با همکاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وزیر نفت گفت: هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گامهای خوبی در زمینه تولید دانش فنی ام تی پی و فناوریهای موردنیاز برای صنایع میانی و پایین دستی انجام داده است؛ ایران قصد دارد برای توسعه قطبهای عسلویه و ماهشهر برنامه های جدیدی ارائه دهد.

وی با اشاره به راه اندازی واحدهای جدید همچون فاز ٢ پتروشیمی پردیس، پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مهاباد، کردستان، مروارید، فاز ٢ کاویان، انتخاب، تخت جمشید و دالاهوو گفت: با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ٢٥ درصد افزایش می یابد.

وی با تاکید بر این که هم اکنون در صنعت پتروشیمی نیاز به ایجاد یک سازمان رگولاتوری برای صنعت پتروشیمی در دولت است، گفت: این سازمان رگولاتوری (نظارتی) برای تضمین رقابت و جلوگیری از رقابتهای منفی میان شرکتهای پتروشیمی می تواند کمک زیادی به این صنعت کند.

۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ۱۶:۳۸
تعداد بازدید : ۵۳۶